söndag, mars 23, 2008

Hemköp, Stigbergstorget och påskilska

Igår var S och jag ute på en powerwalk i den bitande vinden. Kallt! vi gick länge och krysade fram i slottskogen och hamnade sedan på 4-gott och 4-frukt&grönt på Brunnsgatan.

4-frukt&grönt är en fräsch avknoppning till 4-gott. Igår bar jag hem ett nät blodapelsiner för 12;90 som var... mmmm goda, goda.

Ja,ja... vi var inne på Hemköp och jag fick ett SMS från en av dörttrarna. Jag ringde upp och stolpade in på mejeriavdelningen och fick höra en upprörd röst.

Det var en pigg man 70+ som hade fått tokspel och ryade med ett butiksbiträde om att "det är lurendrejeri - från start till mål..." hann jag uppfatta, samt "stå inte och flina mig upp i ansiktet...".

Samtidigt försökte jag prata med E om påsken och sånt... men jag fick uppfattningen att den gamle mannen hade råkat ut för något vidrigt hemskt; skämd ost, rutten mjölk eller kommit hem med en bytta smör som någon hade ollat (se här, så fattar du...).

Jag insåg att den upprörde mannen och hans beef med butikstjejen - som nu hade en ansiktsfärg lika röd som Hemköpsskjortan - tog mer fokus än samtalet med E, så vi avbröt.



Just då försvann butikstjejen och mannen började rya med en annan kund. Då började jag förstå vad det handlade om; sillburkarna var feluppställda. Han hade inte köpt något... han hade upptäckt att skyltarna som hängde ner från taket - och erbjöd sill i småglas hade kompletterats med sillburkar som var dubbelt så stora. Dessa ingick givetvis inte i kampanjen - och detta hafsverk från personalen hade fått den gamle mannen att få ett spel i nivå med Örjan Laxs normaltillstånd.



Då infann sig den där otäcka känslan av handfallenhet. Jag fixar inte att gå loss på sånt som varit. Däremot - om inte samtalet med E hade ägt rum, så hade jag förhoppningsvis blivit hero of the Hemköp for a day och läxat upp gubbajävlen. Orden forsade ur mig borta vid kryddhyllorna; Vart tog han vägen, den sura fan... du S - om jag nånsin blir så där bitter och jävlig - så ramma mina smalben med rullatorn, prygla mig med kryckor, stryp mig med en stödstrumpa. Jag vill åldras med värdighet och stil.

Sen gick vi hem och åt påskluch - med sill.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine