söndag, december 23, 2007

A day in a life...

Fick en uppmaning om att skriva om "hur har din dag varit"... och då återgår jag 24 tim bakåt (även om jag torgför devisen - "Lev i nuet, så mycket du kan")

23 dec - som det blev

Efter 8 1/2 tim ostörd sömn - där endast en dröm med påtagliga inslag från Sagan om Ringen poppade upp - kisade jag i det fadda dagsljuset kring 08:30 och konstaterade; "nu har det vänt" Mörkret viker... vi går mot ljusare tider. Redan om två veckor är dagen 20 minuter längre. Sedvanligt greppade jag efter "Dagliga Reflektioner" och tog in följande, här nedan något omarbetat

GIVANDETS BELÖNING.

Detta är verkligen det slags givande som inte kräver något i gengäld. Han väntar sig inte att en lidande medmänniska skall ge honom någon erkänsla eller ens tycka om honom. Och så upptäcker han att han genom den fantastiska paradoxen i detta slags givande har vunnit en egen belöning - antingen medmänniskan har
fått något eller ej.

Genom erfarenheter av att försöka hjälpa andra människor till insikt kring sitt beroende kom jag att förstå vilken belöning jag får om jag ger utan att kräva något i gengäld. Först väntade jag mig att den skulle bestå i att andra tillfrisknade, men jag upptäckte att det inte skedde. När jag sedan fick ödmjukhet nog att acceptera att alla försök inte lyckades, blev jag öppen för att ta emot det osjälviska givandets belöning.



Satt som en smäck...även om jag senare märkte att jag tog tt blad fel i boken och läste det som gällde 20 december...men det passade bra idag också, så här strax innan jul.

Mina underbara döttrar gjorde entré lagom till 10...så där mosigt nymornade som bara jullovslediga tonåringar kan vara och slevade i sig en rekordfrukost med gröt, müsli, yoghurt, Brämhultsjuice och rågsurdegsbröd från fransmannen i Majorna.

Vi hann med nåt parti Yatzy också innan det var dags för tjejerna att åka till farmor o farfar. Det gick bra ända tills de kom fram. Farfar stod och väntade på en buss... och flickorna åkte tåg.

Här kan jag sticka in att jag lever i en familjekrets vars förmåga ..eller intresse för ny teknik... är lika het som Pontus Platin. I sambnad med familjemiddagar avhandlas ofta hur bra det var förr... när man hade en telefon som stod på ett bord och hade sladd, när TV hade två kanaler och Hyland regerade - eller när kameran var sån att man tog 5 rullar, lämnade in...väntade och sedan fick tillbaka 20-30 kort av 137 som var något att klistra in i ett album. Eller då LP-skivor var något man köpte och fingrade på...

Jo...farfar har mobil... men den den ligger mest i ett hörn och skrotar - avstängd - för att inte dra batteri. Detta fick konsekvenser så att äldsta dottern ringde basecamp (villan med farmor) och rapporterade in att farfar var borta. Kommunikationen var då obefintlig och röksignaler är det ingen som förstår... så farfar tog eget beslut och återvände till baslägret och fick nya direktiv och ryckte ut mot JVSTN istället. Så var det projektet i hamn - om än någon dryg halvtimme försenat...

Samtidigt...i en annan del av världen.... steg jag på löpbandet och drev mig själv till nya stordåd. Efter 45 minuter envetet joggande i 10-11 km/h var jag t o m redo för hantlar och maskiner. Peuuu...

Hem genom ett hysteriskt Gbg City där alla skyndade förbi och av och till... ja...ingenting. En hel eftermiddag till total overksamhet - en sån lyx.

S kom på kvällen - räkfrossa, julklappar. Jag fick en riktig keps...gööörfräck! Inte en sån där gubbig från Ströms... nä, nä, nä...inga sånna grejer. En smula att ha ofta...svart... i ullfilt och finsk från Hattmodisten i Haga... dessutom Sagan om Ringen boxen del 1 - Jag har nu alla tre filmerna i extendedutgåvor. Helge Fossmo och jag har inte mycket gemensamt... men vi gillar Sagan om Ringen.

S fick boken Kafka på stranden, samt den här;


En av årets bästa... om du frågar mig

Både skivan och boken föll i smaken...smakade gjorde även julklapp nr 3... men den håller vi för oss själva. (hur var det nu med bloggen - "personlig - inte privat")

Vi hade tänkt att se Elf "En film för barnsliga vuxna" och det passar mig utmärkt... men det blev inte så - vi lyssnade på Mavis och julsånger och bara insöp helgen - i närhet.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine