lördag, december 22, 2007

Bardomsångest #4 - Hobbex och skämtartiklarna...(editerat)

I DDR-Sveriges 60-tal fanns inget Internet. Det fanns hemmafruar, klass II B, Piff, Puch Florida och Dinitrol.... och så fanns Hobbexkatalogen. Det var den tidens dröm - lika häftigt som en resekatalog från Ving idag.

Jag hade sålt tidningar och spetsat in mig på några skojartiklar som jag ville ha; falska jordnötter (som smakade rävsurt), en trepack stinkbomber, en chockvibrator (att gömmas i handflatan för att överraska oangenämt på den man hälsar) samt... X-ray röntgenglasögon.


Klippt från "Hem o Hyra"

Nu skulle mina prepubertala glosögon få span på tant Ullas lökar... och mina visioner kring detta skenade iväg som det endast kan göra på en mycket lättlurad och fantasifull 9-åring.

Mycket morskt ringde jag upp Hobbex ordertelefon och fick tala med en högdraget pruppig farbror i Borås. Det gick någon vecka...sen fick jag gå till Posten (som då fanns nästan överallt) och lösa ut ett litet paket för c:a 30 kr.

Febrigt slet jag fram mina X-raygoggles...nu jävlar!

Bevikelsen var hejdlös... dessa glasögon bestod av pappskivor med rödvita ringar (så man fick ögon som ormen Kaa) och med en liten bit nätaktigt tyg i mitten av varje "glas". Detta nät funkade så att om man tog sin hand och höll upp mot ljuset, så bildades det suddiga konturer runt handen och rent visuellt kunde man anta att det var skelettet som syntes... på nåt vis. Genom sitt iögonfallande (sic!) utseende var det dessutom helt lönlöst att ens ha på dem...i hopp om att kolla tuttar och så... ALLA såg vad som var på gång.

I reklamen var kvalitetssäkringen "En artikel som i USA blivit enormt populär"...det funkar INTE idag.


Inte mycket till bricker att glajja i...

Dom sura jordnötterna var såpass goda - så dom tröståt jag upp. Stinkbomberna och chockvibratorn hade jag en del kul hyss med... men tant Ullas boobisar...dom fick jag aldrig se.


Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

  1. Jag minns fyrverkerierna där Hobbex sålde ett Flygande Tefat. Jag och brorsan var så förhoppningsfulla att vi trodde att texten "15 år" betydde att tefatet var uppe och flög i 15 år.

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine