torsdag, augusti 23, 2007

Scen från Avenyn

Kl 07:48 i morse. Nemo har stolpat in på 7-eleven vid Swedbank i jakt på yoghurt. KOmmer ut med lätt morgonilska för att 7-eleven har 8 sorts fil...men bara en fet söt yoghurt.

Hoppar upp på cykeln och pumpar pedal längs den 15 meter breda trottoarens nästan folktomma ytas ytterkant i hopp om att hitta ett utgångshål mot vägbanan.

-Det här är ingen cykelbana... det är fel...du skall hålla dig på vägen.
En rosa psyktant med vit keps sjavar fram med en Dramaten och sniker Jamesons uteveranda. Jag har passerat henne med 7-8 metersbredd tillgodo.

Min första ingivelse är att ödmjukt böja mig för miffot och låta det hela passera...men plötsligt blir jag ond i sinnet.

-Vad sa du? Jag stannar och väntar in tanten.
- Du skall cykla på vägen där ute...det är ingen cykelbana.
- Hörrudu... höll jag på att cykla på dig? Var det så att jag störde någon?
- Du skall inte cykla på trottoaren.
Jag förstår nu att det är en kärring med principer. Ett moln svävar upp ovanför mitt huvud.

Vill du ha rätt eller vill du må bra...

- Du har givetvis rätt. Jag skall inte cykla på trottoaren. Tack för att du sa till. Ha en bra dag.
Jag flyttar ut cykeln och trampar längs gatan. Det känns som om jag vunnit ett världkrig. Första ingivelsen var kanske inte så dum ändå...

Fan, vad jag känner mig förträfflig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine