fredag, augusti 17, 2007

Filmpoliser i Sverige

Trodde - efter att ha läst Tinas blogginlägg - att jag skulle få se något fräscht på duken. Lite studs, nytänk och driv. Och...jag hade inte tråkigt, men var tvungen att koppla bort allt logiskt tänk och blunda för alla trovärdighetsaspekter... och det gick bra under filmen - jag lät bara ena hjärnhalvan vara med och lät mig luras. Det är i eftertankens skimmer som filmen faller ihop till en svår kliché. I SvD finns pendangen som sänker filmen fullständigt.

Det är förvisso första filmen, men jag har farhågor kring de övriga...det kommer bli Beckslentrian även där.

Angela som spelar Huss är bra. Mycket bra. Sammanfattningsvis är rollprestationer och casting OK - utom Irenés man - som borde spelats av en lite mer proppmätt och rund man - sån är han i böckerna - annars funkar t o m Kurtan som polischef.

Min största invändning gäller snuttifieringen och klanterierna, den bristande trovärdigheten och framförallt - seriemördarens karaktär reducerats till nån sorts pappfigur utan att jag som åskådare får någon som helst förståelse för vad som triggat igång honom, vad som gör att han kidnappar Huss dotter, fraktar henne till Köpenhamn (hur gick det till utan att fastna i någon spärr?) och skall till att montera ner henne där... finns det inte skumma lokaler att stycka i närmare Borås? Den här twisten är inte med i boken heller...

Rekordet i tafflighet är när 4-5 poliser bordar en skorv i Göta älv där seriemördaren bor... de delar upp sig och verkar vara på avstånd från varandra som om de var på en oljetanker. Givetvis går operationen åt helvete.

En liten kul nördgrej är att seriemördaren spelas av Fredrik Hammar...alltså en hyrbrid av Fredrik Wikingsson och Filip Hammar... bara jag som tycker det är kul?


Filip o Fredrik...samtidigt?

Hyr hellre - och se om- När lammen tystnar, Seven, Zodiac eller nån annan rulle med trovärdigt driv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine