söndag, april 30, 2006

Inför helgen...

Valborgsmess... för det är det. Förstafyllor, regn och pollensäsong...jag väljer vad jag vill se och jag tycker inte om det...jag lugnar ner mig och så hittade jag en alternativversion till Sinnesrobönen som jag tilltalas av - genast ser dagen bättre ut
MOD ATT FÖRÄNDRA
Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden
Låt dock aldrig min sinnesro bli så total
att den släcker min indignation
över det som är fel, vrångt och orätt.
Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder
och vreden slocknar i mitt bröst.
Låt mig aldrig misströsta om möjligheten att nå en förändring
bara för att det som är fel är lag och normalt,
att det som är vrångt och orätt har historia.
Och låt mig aldrig tvivla på förståndet
bara för att jag är i minoritet.
Varje ny tanke startar alltid hos en ensam.

Första versen, Sinnesrobönen, har förlängts med tre verser av Sten Nordin i boken Aniarabarnen som han gav ut 1996. Boken byggde på intervjuer av unga narkomaner

1 kommentar:

  1. Direkt kopierad in i ett Worddokument här!!!

    Låt många många läsa detta!!!

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine