söndag, februari 19, 2006

Jag är inte annorlunda


Då 12-stegsprogrammet började tillämpas på 30-talet tog det hela fyra år innan programmet åstadkom bestående nykterhet hos en enda kvinnlig beroende. Liksom de med " högre botten " sa kvinnorna att de var annorlunda... och A-lagaren sa att han var annorlunda... och detsamma gjorde konstnärerna och akademikerna, de rika, de fattiga, de religiösa, agnostikerna, indianerna, eskimåerna, krigsveteranerna och straffångarna... men numera talar alla dessa människor och tusentals fler som tillfrisknat, om hur lika alla beroende är när det kommer till kritan.
(Omarbetning av texten i AS BILL SEES IT, p. 24.)

Jag kan inte anse mig vara "annorlunda" i programmet, för då isolerar jag mig från andra och från min Högre makt. Om jag känner mig utanför i är det inte andras fel. Det är något jag själv har skapat genom att känna mig "annorlunda" på något sätt. I dag tränar jag mig på att vara en helt vanlig beroende i samma gemenskap som andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine