måndag, juni 22, 2009

The Ios years - part IV -1984

Under perioden 13-27 juni repriserar jag några resefavoriter och minnen. Om du är långvarig och trogen läsare av bloggen har du sett det förut - annars är det nytt. Mycket nöje!

/Nemo - i luften


"I'm a traveller.... Jag vill komma ut... jag har sett och stampat sträckan Chora - Milopota så många gånger. Jag vill inte bli institutionaliserad ...men jag kan ändå inte låta bli att återvända."


Så... efter ett gotteår på arbetet 83/84 med livsandarna på väg uppåt gick jag kurs i grekiska, lärde mig mycket och kände mig utsoftat cool då jag skulle flyga snorbilligt studentflyg redan den 2 juni...på kvällen.

På planet eller om det t o m i avgångshallen på Kastrup blev jag nån sorts reseledare. Vi var ett liiiitet gäng som skulle flyga med det STOOOORA planet. På natten... så när vi landade var det mörkt...mycket mörkt.

Tillsammans med några girls från Umeå ett par från Skövde och en underlig Lasse från Karlskrona högg vi en fete-taxi och drog till Pireus.

Det blev en munter day at sea... och framme på Ios förstod jag att tingen sakta började skruva sig åt fel håll... det var så Irskt (norska för irländskt)


Irska damer... melonbombskonsumenter

Krogarna började förlora sina ursprungliga hippielooks och ersättas av Cheiftains- o Pougesfylla. Shamrock Bar, The Red Lion och massa skit låg utstrött längs gator o gränder... och mitt gamla hotellrum för 20:- natten var nu en musikbar som någon Athenkusin drev och visade Midnight Express o The Wall hela tiden.

KarlskronaLasse o jag delade rum uppe bakom posten i något som hette The Wind. Bra namn, för det ylade, tjöt och ven som om det bodde bodybuilderpoltergeist i huset... nån ektoplasma såg jag däremot inte till...hårgelé kanske...Det blev en ordnat leverne på den här resan... inte samma hysteriska drag som tidigare. Jag läste mycket böcker... mådde bra. Solade lagom, hade inte panik och skulle göra måsten. Inriktade mig på att ta dagen som den kom.

Det gick bra de första två veckorna. Sen drog Lasse. Värmland kom. Göteborg kom. Jönköping kom. Det började kännas ansträngt... en tänkt flykt till Mykonos (Lasse hade dragit dit) kom av sig... jag vände i hamnen kl 10 på förmiddagen och checkade in igen. Jag vart polare med Ekaterina som ägde The Wind för jag jiddrade grekiska som värsta Athensnubben.

På The Wind blev jag i det näramste en gårdvar... jag bodde där 25 nätter och hann byta rum 3-4 gånger...ett par av dem sov jag på taket. Umeåtjejerna, varav en hette Lena? , hängde ut lika länge som jag.


F¤%# you, f%&¤... (Nemo som en svampig Al Pacino i Ios hamn)

Sista halvlek på Ios 1984 var mycket ett varande i byn. Jag var inte speciellt solbränd då jag kom åter till Sverige...men jag kom hem med ett fräscht sinne och mådde väl... mycket väl. Sommaren hade bara börjat och hemma på Jarlgatan väntade en folkabuss i kamoflagemönster.... gamla synder från Ios -81 återkom i form av ett helt punkband på turné med George M i spetsen. De flockades i lägenheten med de vilda vaginorna.

Den här sommaren kom också en låt över mig... här i en remix... inte så fel den heller...
Så 1984 får bli "The Year of Sense & Soothing" Imorgon... likt Björn Borg som vann Wimbledon fem år på raken var jag närmast tvångsmässig att ta en skalp till av Ios... det blev definitivt inte som jag tänkt mig då jag frontade än en sista gång... på 80-talet

Reblog this post [with Zemanta]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine