fredag, mars 23, 2007

TV-kväll med samma tema

Läste just SvD:s summering av Perssons uttalanden i det tredje avsnittet. Mindre ljug, men mera rakt på.. det gillar jag. Han verkade mer uppsluppen och aggressiv nu när vi kommit till 2002-2003. Stavas Anitra... säkert. Summeringen i soffan för mig blev vid pass 21: mycket rävspel, taktik o slughet för att behålla makt - syfte; ta ansvar för ekonomi.

Nästa program: Insider. Reitangruppen som äger 7-eleven och Pressbyrån fick stå med dumstrut o nedpissade byxor i ett hörn och se på när Aschberg hötte med fingret och fyllde ut kavajen. Fram släpades mindre vetande franchaisetagare som gått in i mystiska avtal och med mycket begränsad möjlighet till insyn i sitt eget AB. Vid pass 23: mycket girighet - i alla led, med syfte att ta ansvar för ekonomi..framför allt sin egen - i översta ägarledet.

Det blir väldigt konstigt då girighet o makt skall samverka i syfte att skapa något gott...för vem?

Jag kände mig ... och känner mig fortfarande mycket kluven inför att handla på 7-eleven o Pressbyrån efter det här. Jag gynnar gärna den lille företagaren... samtidigt så föder jag i så fall en ytterst tveksam ägarstruktur. Samtidigt är det få alternativ som står till buds. Går jag längs Avenyn, och plötsligt vill köpa spårvagnskort, kanelbulle eller yoghurt så blir det bistert - men det finns några få alternativ - överväger vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine