onsdag, januari 26, 2011

Kontakt i köket

Har skaffat nya linser. Min syn håller på att fadea ut och allt blir suddigare. Lösningen nu är monovision - en lins för höksyn på långt håll och en läslins. Gosh! Vilken skillnad. Då firar jag såklart med en linsgryta, vars recept jag hittade i DN häromdan'

Resultat från Nemos kök


Personer: 4 - 440 kcal per portion (om du inte äter bröd till ;)
Tid: 20 min + 10 min i ugnen
3 dl röda linser
2 rödlökar
2 vitlöksklyftor
1 röd chili, t ex spansk peppar
2 msk olivolja
2 dl vatten
2 msk konc grönsaksfond
2 burkar krossade tomater (à 400 g)
1/2 tsk timjan
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
1 röd el gul paprika
150 g fetaost

Garnering:
1 kruka basilika

Tillbehör:
bröd

1. Sätt ugnen på 225 grader. Koka linserna i saltat vatten i en kastrull ca 5 min. Häll av och låt rinna av i sil.

2. Skala och hacka lök och vitlök. Kärna ur och finhacka chilin. Fräs lök, vitlök och chili i olja i en kastrull på medelvärme tills löken mjuknat. Tillsätt de kokta linserna, vatten, fond, krossade tomater och timjan. Koka ihop ca 5 min. Tillsätt salt och peppar. Häll röran i en ugnssäker form.

3. Kärna ur och skär paprikan i mindre bitar. Lägg paprikan i formen och strö över smulad fetaost.

4. Tillaga mitt i ugnen ca 10 min. Garnera med basilika och servera med bröd till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine