måndag, januari 31, 2011

Glennsande idé


I Go:teborrrrg så är vi ju så där himla goa o käcka. Alla heter Glenn o vi luktar fisk. Alla är hej o du o bror med alla o det mutas hit o dit.

Det här har ingen riktigt tagit fasta på och drivit konceptet "go göbbe" något vidare. Det blir mest fisk och Mannerström. Det roligaste och mest Göttebosska en boråsare kan göra är att gå på Räkan - men hur kul är det att ratta en radiostyrd räktrålare med små krumma insekter?

V4 Kombi hette en restaurang i Göteborg i början på 1990-talet. Den låg på Viktoriagatan och var full av Saabprylar, menyerna var inlagda i instruktionsboksomslag och reklambroschyrer för nämnda bilmodell.
Ungefär samtidigt kom Farbror Hjördis på Engelbrektsgatan. Det här var några av de första så kallade konceptrestaurangerna som byggde på uppdiktade historier om hur de kommit till och så vidare. En känd sådan krog idag är Joe Farellis på Avenyn.

Inte så där mycket Göteborg.

Tänkte att Restaurang Tjôtrôven snart borde få se dagens ljus någonstans i centrala Göteborg. I alla fall under sommarsäsongen.
Menyer med rätter som anspelar på tjôtet och de som tuggar värst.
Lokets Lammkotletter
Oldsbergs oxsvanssoppa
Biff Birro - så welldone att den blivit missnöjd redan vid styckningen
Görans Gös
von Brömsens bruléepudding
Apelgrens äppelkaka
Wallgrens Wallenbergare
Sisselas skagenröra
Cederhöks ceasarsallad
Mannheimers mandelkaka
Kronérs kolgrillade kolbaz
Hamburgare på Hegerfors vis


Ja, du fattar, eller...???

När det kommer till inredning och design i övrigt har jag inte tänkt så mycket kring det, men en personal som tjôtar hål i huvvet på gästerna är väl det minsta man kan begära?
Jag menar, Park Lane och Oakleys har ju framgångsrikt kört kabaré och haft sjungande personal - så varför inte ha lite goa sketcher mellan varven och att dra en hederlig survits om Kålle o Ada - typ;

Kålle i dambeklädnadsaffären för korta varor:
- Ja, se godda jag skulle köpa en BH te Ada?
- Jaha, och vilken storlek skall det vara?
- 58..
- 58? Såna storlekar har vi inte. Hur har ni kommit fram till det?
- Jag mätte me kepsen

Ju mer jag skriver om detta - ju mer förundrad är jag över att en sån här krog inte redan finns...  eller så har jag ätit konstig svamp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine