lördag, januari 08, 2011

Den enda skivan...

När GP utsåg Björnes senaste album till årets skiva blev jag missmodig. Speciellt som de puttade in Kanye West's My Dark Twisted Fantasy på andra plats.


Det här är den enda fysiska skiva jag köpte under 2010. Och det skedde ett par dagar före jul.

Skälet är att det låg med en DVD på styva 34 minuter som iofs finns på youtube - men då i en "clean version" utan smutsspråk. Jag anser att sånger skall framföras som det är tänkt och inte censureras på grund av några fucks & assholes.

Hur kommer det sig att jag föll för den här? Min musiksmak peakar väl inte direkt när det kommer till
rap och hip-hop.

Det är nog på grund av att Kanye har något att säga och att han flirtar vilt med olika musikgenres. Samplingarna finns nästan hela tiden.

I det inledande spåret hörs Jon Andersons (sångare i Yes) klara stämma från Mike Oldfields Crisis-album (det med Moonlight Shadow).
Bara där är jag såld. Och så fortsätter det med Apex Twins, Black Sabbath, Smokey Robinson m fl

Bästa spåren är All of the ligths där påfläskningen är monumental och Rihanna, Alicia Keys, Elton John, Fergie, John Legend och ett koppel till medverkar.

Sedan är jag hopplöst svag för Blame Game där Chris Rock jiddrar i telefon på slutet. Det är mycket bra. 

Mer om skivan kan du läsa här.

Det finns dessutom en recension som demonterar albumet oerhört skickligt

Självklart ligger albumet på Spotify. Det är min springmusik sedan 1 december. Det blir bara bättre. Jag har hittat en Dark side of the Moon för 2010-talet. Kanye West är det nya Pink Floyd.

"No more drugs for me, pussy and religion is all I need"
Enhanced by Zemanta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine