måndag, januari 10, 2011

Brända av solen

Efter att tagit del av fru Goods eldiga reaktion kring Kommunistiska Partiets 40-årsjubileum fick jag en tanke kring detta evenemang; eftersom de höll till på biograf Draken - vad hade inte passat bättre än att visa Brända av Solen  (länken innehåller en spoiler) som partystarter? Nä... skulle inte tro det.




Den här filmen är helt enastående och det är konstigt att jag inte sett den förrän nu. Den är gjord 1994 och den har stått orörd bland mina köp-DVD:s ett par år.

Det som fick mig att pilla ut den ur hyllan och börja titta var en trailer på SVT där Nils-Petter Sundgren talade om den som "den bästa film han sett". Alltså - Nils-Petter har sett mycket film.

Som av en händelse visar SVT2 filmen nu på lördag den 15 janauri kl 21.40




I klippet från SVT Play säger Nils-Petter det som behöver sägas om filmen utan att spoila.

Jag kan tillägga; se den koncentrerat. Även om den kan verka mustig, brötig och rörig i nån sorts oändlig sommaridyll - så kommer verkligheten och sanningen smygande och kulminerar filmens sista halvtimma. Det är alldeles rysligt, hjärtkärande och obehagligt.

Precis som firandet av Kommunistiska partiets 40-årsdag borde ha varit. Om alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine