lördag, april 25, 2009

När något gick väldigt fel...



Eftersom min status i mående under den sista veckan varit allt annat än stabil (sic!) har det funnits gott om tid att se film.

David Lynchs dotter Jennifer har regisserat filmen. Det kan vara bra eller anus redan här eftersom hon tidigare försökt överträffa pappa i fråga om acid-potential och tillskruvning -eller så sansar hon sig och försöker göra lite mer "vanlig" film.

Jag skulle nog säga att filmen hamnar mitt emellan, de flesta individerna är helt skruvade men dom presenteras samtidigt väldigt normalt. Det finns ett underliggande behov att framstå som normala, välanpassade och laglydiga individer.

Filmen börjar med att man får se fragment av bilder som indikerar ett brutalt mord, men vilka är mördade, varför och av vem? Filmen utspelas sedan på en polisstation där tre överlevare väntar på att bli förhörda; en polis, en knarkartjej och en ung flicka (bra spelad av Ryan Simpkins) . Alla har de förlorat någon i vad vi förstår är en fruktansvärd upplevelse. Men vad som egentligen har hänt är mycket svårt attt förstå under filmens första timme. Ett bra grepp.

Två FBI-agenter anländer - Sam Hallaway ( Bill Pullman) och Elizabeth Anderson (Julia Ormond). De har ansvaret för utredningen. De lokala poliserna blir alldeles bananas, deras lilla håla skall få FBI-besök. Men trots sin uppspelthet är de förvånansvärt slappa och apatiska, trögtänkta och småstadstrångsynta.

Det är något speciellt med fotot i filmen, som om någon lekt med skärpan och försökt göra allt skarpt. Färgerna är också mycket speciella, desaturerade, ibland är allt gultonat och kontrasterna är väldigt höga. Som om någon misslyckats med att restaurera gamla foton och får en konstlad grynighet i skarpa färger. Jag påmindes av No country for old men och Fargo i typen av våldsamhet och karaktärer men även bildmmässigt, varför vet jag inte riktigt.

Surveillance var en otäck film med ett mittparti som var lite utdraget men som ändå höll mig fokuserat med en krypande känsla av obehag under filmens 98 minuter. Har du behov av att se något du inte riktigt förstår och samtidigt oroas - plocka med från DVD-hyllan hos din lokala lösgodisförsäljare.

Avslutningsvis - trailern:


SURVEILLANCE: Movie Trailer - Watch today’s top amazing videos here
Reblog this post [with Zemanta]

4 kommentarer:

  1. Hejhopp,

    Man kanske borde läsa din bok, den ska ju vara riktigt bra.

    Tänkte lägga upp delar av min på nya bloggen. Tar gärna mot feedback framgent.

    /Klaus

    SvaraRadera
  2. Feedback - det kan du få. Öveväger att sända dig ett fulex av min - eller avvakta. Jag funderar ett tag...

    Sen beror det på vad du själv vill.

    Återkommer gör jag i vilket fall som helst.

    SvaraRadera
  3. Åh, den filmen tyckte jag också var bra! Fast lite creepy så där...

    SvaraRadera
  4. Borde sen den

    JAg tar med chipasen, du fixar filmen!

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine