fredag, april 03, 2009

Alkohol och våld

Lyssna på Benny. Ge honom tre minuter...



Benny, och jag med för den delen, skulle nog sitta still i båten om det inte fanns 300 000 barn i Sverige som lever i familjer med alkoholberoende föräldrar.

Om inte de flesta mord, våldsbrott och övergrepp begicks av berusade män.

Om inte fler och fler körde rattfulla och förstörde många människors liv varje år.

Hade det någon betydelse att 26-åringen i Västerhaninge var alkohol- och tablettpåverkad när han dödade sin styvdotter och våldtog hennes vän?

Spelade det någon roll att Mijailo Mijailovic var barn till en alkoholist som misshandlade honom under hela hans uppväxt?

Gjorde det skillnad att Hagamannen begick sina våldsbrott mot kvinnor under kraftig berusning?

Hade det betydelse att Bobbys föräldrar var för packade för att komma ihåg hur det kom sig att de plågade ihjäl sitt barn?

Ingenstans nämns alkoholen som en viktig faktor i dessa mänskliga tragedier.

Var snälla med varandra i helgen. Reagera på det du ser. Om inte du gör det kommer inte din granne att göra det heller. Var säker på det.

Benny och hans bok har jag skrivit om tidigare. Köp den - du också.


Reblog this post [with Zemanta]

3 kommentarer:

  1. Hej! Vad bra att jag äntligen funnit en, för mig, relevant blogg :-)

    Jag missade tyvärr ett ypperligt tillfälle igår, att få se och höra Benny Haag hålla föredrag i Gröndals kyrka igår. Men jag hoppas snart på nytt tillfälle, har hört att han är en fantastisk föredragshållare.

    Nu ska jag läsa vidare i din blogg, må gott och ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  2. Jag ska vara snäll i helgen, det är jag ju mest för jämnan. Och på fredagkväll blir det natti natti på soffan efter ett halvt glas rötjut så inte lär jag ofreda nån (då heller)

    Trevlig helg till dig

    SvaraRadera
  3. @ Alkotrasselsudd - Välkommen att plocka för dig av det som finns. Om någon månad finns även min debutroman tillgänglig som handlar om min vändpunkt. Länkarna i bloggens högerkant leder även de till flera goda sidor och bloggar om alkohol

    @ twin de terrible - Trevlig helg till dig också!

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine