söndag, september 10, 2006

Undersökning

Häromdagen ondgjorde jag mig över kommunpolitikernas brist på framsynthet inom alkoholpolitikens område. Jag dristade mig till att genomföra en rundfrågning på temat;

"Kan något parti förklara, eller vissa intresse för motåtgärder, inför det faktum att c:a 3 fullastade Estonias sjunker i sprit inom Göteborg varje år?"

Om jag ställt frågan på det sättet hade jag förmodligen blivit hanterad som något varmt, levande som rör på sig men inte mycket mer... det gällde alltså att tala med samma språkkod som en politiker för att bli accepterad och bli tagen på allvar... inte för mycket dock... då kan de tro att jag är en utsänd spion... och dom nojjorna har såssialdemokratera bl a stångats med ett tag nu.

"Vad vill det parti du företräder göra åt den tilltagande alkoholiseringen och spritindränkningen som pågår? Hur vill ni möta det vårdbehov som uppstår och idag finns? Hur vill ni bäst förebygga för att lyfta den enskildes personliga botten så att åtgärder vill/kan tas emot i ett tidigt skede av ett beroende?"


Iklädd lila cardigan och en brun mössa med märket "Bad Motherfucker" i pannan skred jag till verket.


"Det behövs mer än mössa och attityd för att nå sina mål"

(s)...som svarade att de ville fortsätta på den inslagna vägen...alla skall med- full som nykter

(m): Alla skall få välja om dom vill supa eller svina och om den lilla människan skall ha en chans så är det viktigt att dom har fler sorter att välja på

(v): Bara det är rödsprit i glaset spelar det ingen roll när du söker vård...staten ser till dina behov eftesom du inte begriper dom själv

(mp): Tuborg grön är ett bra smörjmedel i debatten... skall vi komma tillrätta med beroenden skall vi börja med sprittullar för att minska trafiken till och från Systembolaget

(c): Bönder skall supa på bönders vis

(fp): Den som är liberal tillåter prcis vad som helst åt vilket håll som helst...vi som är politikens förlängda bingolotto där vad som helst kan hända hela tiden kan vilja förbjuda, tillåta och låta dig göra som du vill själv hela tiden utan inblandning från någon av oss...men vi ser vad du gör

(kd): En propp i varje hål - det löser det mesta!

Vis eftet denna rundfrågning tog jag mig hem till pörtet för att iordningsställa enkätens essenser.

Öppnade så min Gmail och fann ett brev från en läsare:

Bäste Hr Mongolid!

Jag har med stigande förvåning läst Era blogginlägg angående spritproblematiken i vår kommun. Att tre östersjöfärjor per år kajkar ur och faller till botten med alkodöd låter ju helt barockt. Än värre är det att läsa Ert etterspe över politikerna som inte bemäktigar sig med att lösa problemet - eller angripa det.

Nu till saken - vad vill du själv göra, din självgoda mespropp?

R. S. - Hisingen


Givetvis har jag några idéer under temat "King for a day" - återkommer med dem då jag samlat sinnesro nog för att hantera min rådande verklighet - mössa på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine