fredag, september 15, 2006

King for a day...

Om jag vore en Göran... kommun eller stat.. spelar nada roll.. - då skulle jag vara en hård Idi Amin på vissa områden:

Alkoholpolitik

- prevention och information. I varje klass finns det tre barn som har föräldrar som dricker för mycket. Jag skulle se till att dessa barn fick hjälp med att komma in i grupper som ex. Bonavia. Jag skulle dessutom se till att våra barn redan från förskoleåldern fick djup kunskap om alkohol.. vilka 15-20% i klassen som var i riskzonen - bara genom sina gener.

Jag skulle se till att samtliga arbetsplatser blev en alkoholfri zon. Bort med vinlotterier och annat som stör. Det är inte OK att vara bakis på jobbet... aldrig nånsin - speciellt verksamhet som är förknippat med andras liv och hälsa. Avsked eller behandling!

Jag skulle stifta lagar som innebar att alkoholrelaterade brott - gamla som unga - undantagslöst sattes i fulfinka minst en vecka - även om det bara var ett snatteri. Brott på fyllan skall alltid vara konsekvensrelaterat.

Vid rattfylla skall bilen förverkas och omhändertas omedelbart för att därefter lämnas till defragmentering. Om detta hotar rättsäkerheten får det stå över det faktum att fortsatt bilinnehav hotar liv.

Varje person som söker hjälp för sin alkoholkonsumtion skall få hjälp. Denna hjälp skall kunna tillhandahållas av speceillt utbildade alkoholläkare och terapeuter med specialkompetens - och inte som nu där allmänläkare tror att det går att upphäva ett beroende med Antabus och annat konstigt... "Jaha.. du är inte rökare... då kan du inte vara alkoholist" (jo.. det är tyvärr sant)

En vision är ett samhälle där skammen kring alkoholism försvinner...likaväl som du idag kan säga; Jag har ont i tänderna... jag måste nog gå till tandläkaren - skall du i framtiden kunna säga; Jag dricker nog för mycket... jag behöver hjälp med det... jag skall nog gå till AA

Det måste åter bli möjligt att sjukskrivas i samband med att man genomgår behandling för alkoholism. Eller annat drogberoende... se nedan
"You shouldn't do drugs... 'cause drugs are bad"

Jag vill oxå införa trängselavgifter i Göteborg.... bygga många broar över älven så att Hisingen slutar vara Hisingen och blir en del av Göteborg...

Det borde vara så att varje morgon på jobbet börjar med en stunds delning/meditation eller briefing - andlig kontemplation för att fånga dagen...lugna in sig och bara vara.

Det sistnämnda är kanske inte så Aminskt... men även


Read my lips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine