lördag, september 23, 2006

Bindan vs Margot

I senaste numret av Chef beskriver några artiklar om vilka framgångsfaktorer som behövs för att lyckas som chef...i den meningen att du är uppskattad som en...

För Bindan är det tuffa tider...Kolla här!
Aftonbladet beskriver i vanlig ordning det hela som en liten truddeluttfjamsig marmeladloska i tabloidformat...

Här hos Nemo finner du sanningen... den enkla, rena och oförfalskade. Med självförtroende som Miro Zalar i sin glans dagar och med en Shamans ödmjukhet tecknar jag följande i ärendet Margot vs Bindan;

Idag...på lördagsmorgonen då jag som vanligt stolpade iväg längs Säröbanan för att få min veckodos av endorfin och mp3-format inknött i öronen kom jag att tänka på det här med chefsskap.

Hr Bindan har ett ängsligt ledarskap som grundas på rädsla... ja, då blir det så här. Han måste vara en av Sveriges räddaste personer. Hela hans koncept står och faller med hans egen person som varumärke. Den dagen han är ute ... är han ingenting... ja, en habil frisör kanske... men styft icke mer... han har inte råd att misslyckas och eftersom hans affärsidé ligger i hans namn och det faktum att det han gör kan förmodligen många fler göra lika bra... om inte bättre. Rädslan för att inte vara så hype och ha så mycket yta att de glättiga kalasen och mingeln, kindpusserierna skall fortsätta med Bindans varumärke...utan att det skall komma nån uppkomling och ta över... den rädslan föder den typen av ledarskap som Chef skrev om HÄR (ja...samma länk igen) Bindan är ett ägg... hårt skal med ett kladdigt löst innanmäte

Ägg eller persika?
Ett viktigt ställningstagande är om du vill vara "ett ägg eller
en persika"? Med det menar jag att vissa satsar på att stärka
äggets skal. Andra satsar på att bli en persika, dvs att mjuka
upp sitt skal och bygga en hård och rejäl kärna inuti. Den första
strategin leder till att man satsar mycket energi på att
försvara sig och den andra innebär bl a att man samverkar
bättre utan att för den skull tappa sin röda tråd i tillvaron.

Från Rolf Kennmos bok - Låt personligheten blomma

I så motto är Margot en persika... soft utsida men en hård kärna... och det är kanske inte så konstigt. Även om jag inte delar hennes värderingar förstod jag att denna kvinna har en persikas struktur i sitt sätt att vara.

I "Snacka om Nyheter" skulle hon och någon mer avgöra vilken figur som skulle bort; Margareta Winberg, Göran Persson, Maj-Britt Theorin eller Manneken Pis. "Manneken Pis, svarade Margot blixtsnabbt - han är den ende som inte sitter och kissar.

Manneken Pis i Bryssel

Det är så jävlars grymt sagt... tyket gött mot Persson och jag tror också att hon till skillnad från Bindan inte behöver göra sig till...prestigleöshet och trygg i sin roll som perosn... inte som funktion.

På ett sätt hoppas jag att hon inte blir partiledare för (s). Det skulle kanske t o m få mig att rös...nä... hallå... nu är det dags att publicera inlägget.

Frid i Cybern....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine