söndag, maj 21, 2006

Nemo blir nazisthurtig - bara för idag

Dags att ta fram den pigga o hurtbulleaktiga looken och odla min egen duktighet och framkalla ångest hos soffpotatisen i dig.

Fast... jag var på bröllop igår. En 12-timmarsövning som gick i mål vid 03:30 på natten och när jag vaknade imorser var det nästan som förr fast jag var torr o vit som en eternell hela festen...

Nu till skötselråden - du som är mjuk läser vanlig test. Du som vill ha sanningen rakt på - välj kursiv text för übermenchkommentarer med lätt bunkerstuk....

VANLIGASTE MYTERNA/INVÄNDNINGARNA FÖR ATT INTE MOTIONERA

1. Jag har inte tid

Dagens moderna träning innebär inte att man måste tillbringa timmar på gymmet. Många träningsställen erbjuder 30-minutersklasser som ett alternativ för stressade. Att träna med pulsklocka är ett annat sätt att motionera tidseffektivt. Försök att få in fysisk aktivitet som en naturlig del i ditt liv. 30 minuter om dagen är ett bra mål. Gå och cykla så mycket som möjligt om du absolut inte har plats för annan motion.

Har du tid att gå på dialys? Har du tid att dö eller göra by-passoperationer?

2. Jag har inte råd

Ett dyrt gymmedlemskap är ingen förutsättning för att röra på sig. Alla som vill kan hitta motionsformer som är gratis. Stavgång, löpning, fotboll och cykling till exempel kostar nästan ingenting.

Bra resonerat... självklart har du inte råd med en limpa Marlboro, två bag-in-box och "videopåsen" (2 l cola o partypåse m chips) heller


3. Jag gillar inte att röra på mig

Många har dåliga minnen från skolåren, men de flesta gillar faktiskt att röra på sig i någon form. Dans, klättring, skidåkning, orientering och simning är exempel träningsformer som är bra motion utan att kännas för sportiga.

Nähä... med den logiken förstår jag att INGET i din kropp rör sig - speciellt när det gäller nervbanorna i frontalloben

4. Jag är för gammal

Forskning visar att fysisk aktivitet har positiv inverkan på kroppen även över 80-års ålder. Visst avtar orken, så anpassa träningen efter det, men det finns ingen anledning att sluta.

Skaffa rullator i lättmetall, eller gå in på www.adidas.com och läs om indeiern på 92bast som sprang London-maran

5. Jag är för trött

Trötthet är snarare ett argument för att träna, inte emot. Studier visar att människor som är aktiva är piggare, friskare och mår bättre. Det gäller bara att komma över tröskeln.

Sov!

6. Jag kan skada mig

Börjar du långsamt och lyssnar på kroppen är skaderisken minimal. Träning bygger upp och stärker kroppen.

Ja! Använd hjälm och stingpinne som gångtrafikant. Att vistas bland bilar är jättefarligt!!!!

7. Jag är för tjock

Kraftig övervikt kan försvåra fysisk aktivitet, men de allra flesta kan röra på sig i någon form. Motion är dessutom ett säkert sätt att gå ner i vikt. Regelbunden träning förbättrar också blodtrycket, blodsockret och blodfett som är risker som följer med fetma. Simning och vattengympa är skonsam träning som avlastar lederna.

Just det - och då är det jättebra att fortsätta njuta av livets goda....ring när det är dags för att lämna in... talgbollar behövs kring våra fågelbord

8. Ingen jag känner tränar

Har du frågat varför? Om du tar initiativet hänger säkert någon mer på. Annars får du gå till gymmet själv. Många föredrar att träna ensamma, det är lättare att behålla fokus då.

Nähä... men nu var det träning som gällde. Skall nån "du känner" träna åt dig? Pladdra o skvallra kan du göra över latten på fiket - babbelkuse

9. Jag gillar inte att bli svettig

Forskning visar att det är inte mängden svett som avgör om en motionsform är bra eller inte. Att simma, gå eller yoga är jättebra träning som du inte blir svettig av.

Inte jag heller...speciellt inte av en lugn promenad till bussen

8 kommentarer:

  1. mycket bra initiativ att slå hål på gamla myter och undanflykter.

    och jag får inget dåligt samvete för jag är med i hurtiglivet sedan januari iår :)

    SvaraRadera
  2. Det finns inga bra ursäkter för att motionera. så är det! Själv har jag legat på latsidan i två månader men imorgon blir det ett Combat pass. Får stå i vassen den här sommaren oxå, men satsar stenhårt på BEACH 2007!ISHOCKEY!! SVERIGE!! VM GULD!!UTKLASSNING!!GRYMT!!Vilka killar, helt fantastiska! Cribbeline

    SvaraRadera
  3. Det finns inga bra ursäkter för att inte motionera menade jag! Jag fick en släng av Dyslexsi*skratt* Fast det va ju rätt kul "det finns inga bra uräkter för att motionera" den ska jag ta mig tusan börja använda*skratt*
    Cribbeline

    SvaraRadera
  4. Hej
    Det finns vetenskapliga bevis på att träning är bra inte minst bra för hjärnan.
    Som jag ser det så har man två alternativ antingen hittar man en träningsform som passar en själv (den behöver absolut inte vara hård) eller så tynar man sakta bort både fysiskt och mentalt.
    / Mikael T

    SvaraRadera
  5. nemo: fan, du vet väl vad jag tycker om stavgång... kom inte och snacka om att det inte kostar något... jag värdesätter min integriet och vägrar sälja ut mig till stavgångssvinen... ja jag vet att det bara var ett av tipsen;)

    SvaraRadera
  6. El Pedro: Min medlöpare och companero på Gbg-varvet... men det är väl dags att du frontar tiden... ;-)

    Cribbeline: Freuedianst! Love it!

    Mikael: Motion är säkert bra för hjärna på många sätt. För egen del har jag märkt att onda tankar försvinner, problem förgasas i fartviden osv...men fan vet om jag blir så mkt mer intellegent. Aeorbic-Suduko, anyone?

    Mikebike: Ha! Du skall bara veta... förnumsttexten har Stefan Rössner skrivit... (han som är chef på Internets Viktklubb) Dom brunskjortade käftslängarna i kursvit är däremot helt mina egna. I vanlig ordning tar jag inte särskilt stort ansvar för någonting

    SvaraRadera
  7. Jag ringer dig när jag behöver personlig tränare, ok?

    SvaraRadera
  8. Kimmi; Helt OK... men jag tror du kommer att få lite "soup-nazi-treatment". Då är jag inte att messa runt med... ;-)

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine