tisdag, november 15, 2005

Medberoende - definition o analys

På varje beroende (och det rör sig om 10-15% av den vuxna befolkningen) finns det i snitt 5 närstående. Det torde innebära att så gott som alla har någon sorts relation till en alkohol-, tablett- eller narkotikaberoende familjemedlem, nära vän, släkting eller medmänniska.

De följande dagarna kommer jag att beskriva de roller barn till beroende kan ta under uppväxten. Dessa roller kan - om de inte bearbetas/behandlas - cementeras i vuxen ålder.

De identifierade rollerna i en familj kring den beroende är;
Hjälten
Räddaren
Syndabocken
Osynlingen (Tapetblomman)
Clownen

Men först...

VAD ÄR MEDBEROENDE?

De positiva känslor jag har för min egen person kommer från vetskapen att Du tycker om mig.
De positiva känslor jag har för mig själv beror på huruvida Du godkänner mig.
Dina svårigheter och mödor påverkar min sinnesro.
Min kraft går åt till att lösa Dina problem eller att lindra Din smärta.
Min kraft går åt till att behaga Dig.
Min kraft går åt till att ta Dig i försvar.
Min kraft går åt till att manipulera Dig att "dansa efter min pipa".
Min självkänsla stärks av att lösa Dina problem.
Min självkänsla stärks av att lindra Din smärta.
Mina egna hobbies och intressen sätts åt sidan.
Min tid går åt till att dela Dina intressen och hobbies.
Ditt sätt att klä Dig och Ditt uppförande bestäms av mina önskningar - eftersom jag känner att Du är en återspegling av mig.
Jag vet inte hur jag känner mig men jag "känner på mig" hur Du känner Dig.
Jag vet inte vad jag vill, jag frågar efter vad Du vill.
Om jag inte är medveten, förmodar och gissar jag.
Mina drömnar för framtiden är sammanbundna med Dina.
Min rädsla för att bli bortstött avgör vad jag säger och hur jag beter mig, likaså skrämmer Din vrede mig.
Genom att ge känner jag mig säker i vår relation.
Min egen bekantskapskrets minskar eftersom jag nu umgås med Dig.
Jag åsidosätter mina egna värden för att kunna ansluta till Dina.,
Jag värdesätter Dina åsikter och Ditt handlingssätt mer än mina som är betydelselösa.
Min livskvalitet är beroende av Din livskvalitet.
Jag behöver dig - därför älskar jag dig

VANLIGA TANKAR VID MEDBEROENDE
Jag är ansvarig för att andra skall må bra.
Det är inte OK att visa ilska öppet.
Andra människor är ofta opålitliga.
Jag måste fatta det rätta beslutet.
Förnuftiga människor bör inte vara arga.
Kärlek innebär nästan alltid smärta.
För att uppleva kärlek måste man offra något.
Oro är en stor del av livet.
Att förneka något är att förneka någon.
Jag känner mig ofta utan energi.
Jag känner ett stort ansvar för att ingen gör något fel.
Att ha kontroll gör livet säkrare.
Jag känner stor rädsla och obehag för att förlora kontrollen.
Det är lättare att tro att svårigheter skall inträffa än att tro på en bra framtid.
Jag tvivlar ofta ifall jag duger.
Andra behöver mig.
Jag känner ofta osäkerhet ifall allt verkligen blir rätt.
Det är lättare att ge än ta.
Fast jag gör mitt bästa så får jag ingen uppskattning.
Jag måste, borde......................
Jag har svårt att släppa kontrollen och lita på andra.
Jag känner ibland starkt att livet är hopplöst.

Som litteraturtips föreslår jag starkt "Bli fri från ditt medberoende" Melody Beattie"

Imorgon - "Hjälten som vuxen"

9 kommentarer:

  1. Spännande ämne du tar upp. Jag var helt obakant med ordet "medberoende". Känns som vissa beteenden du räknar upp kan vara relevanta att hantera även för oss som tror vi lever i en "normalfamilj"... Ska absolut följa dina texter och reflektera över situationen vi har./Tack

    SvaraRadera
  2. Lycklig blir jag över reflektionen här ovan...

    SvaraRadera
  3. Usch, det där kändes inget vidare att läsa. Jag som trodde att jag var på bättringsvägen... :(

    SvaraRadera
  4. Jag led av mitt medberoende otroligt mycket förut.
    Det som hjälpt mig är en 12 stegsgemenskap som heter Co-anon.
    Önskar alla anhöriga medberoende gav det en chans.
    www.co-anon.se

    SvaraRadera
  5. Känner igen mig i hela beskrivningen av medberoende. Jag är iaf lycklig att jag vid 43 års ålder äntligen vet vad jag lider av, först då kan jag göra något åt det och förhoppningsvis få ett bättre liv.

    SvaraRadera
  6. Härligt, Anonym - all lycka!

    SvaraRadera
  7. Tack för att du tog upp det här.
    Lider även av medberoende men det är nu jag är medveten om det vid 18års ålder. Bra att du tar upp ämnet så andra kan förstå oss lite bättre!

    SvaraRadera
  8. Tack för en intressant och inspirerande blogg och för att det här ämnet tas upp. Det sprider kunskap och erfarenhet.

    /Carina

    http://medberoendeinfo.blogspot.com/

    SvaraRadera
  9. Jag går i 12stegsgrupp för anhöriga och förstår emr med din utsökta beskrivning.

    www.aanhorig.blogg.se

    Tycker det ska finnas mer bloggar om liknande här i Götet.

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine