tisdag, november 29, 2005

Hundliv...

Få saker i min omgivning kan få mig ur balans såsom hundar.

Efter att ha ögnat igenom Aftonbladets nätupplaga av idag är jag ännu mer stärkt i min uppfattning om att hundar skall hållas kort. Tvärkort.

En klipper gräset och blir dödad av sex mördarhundar. En annan klappade liten hund - fick magen full av larver.

På den ytterst tveksamma kanalen TV 4 kunde jag igår se hur små Paris Hilton-hundar fördes till Sverige av ännu mera tveksammma människor - gaffade på ett bilgolv genom Europa föratt tillfredsställa en marknad av aningslöshet och ha-begär.

Eftersom jag numera är en flåshurtig spindelman (än så länge har mitt hull förmått dölja min i övrigt seninga kropp) konfronteras jag ofta med glåmiga hundägare som - givetvis rökande sina eviga Blend - hasar omkring i mysbyxor, för stora loafers och reklamjackor.

Vilset låter de sina hundar dalta runt med dem i vänstervarv kring Slottskogen. Ibland kan jag möta någon husse eller matte som är ute och vädrar tre-fyra gläfs på en gång. Där är tonusen en annan. Stel, kapprak och med en puls nära hjärtattack och en ansiktsfärg som får den vane yrkeschauffören att tvärnita.

Tror jag behöver terapi för min avoga inställning till hundar, dess ägare och en ökad förståelse för att inse det goda med att inneha något i en lägenhet som - när det kommer farande över parketten - mest låter som en författare vid skrivmaskin som drabbats av epilepsi. Katter har åtminstone förmåga att dra in klorna.

Jag kommer kanske att efterhand inte känna mig så mentalt stelopererad i min inställning till hundar. Genom åren har jag faktiskt lyckats bli kompis med några hyvens jyckar...men det sitter årt inne...och jag är inte begiven på det. Har oftast handlat om att jag varit ute i andra ärenden. Hundens ägarinna, eller så.

DAGENS BILD: Tyska hundskämt...roligare än så blir det inte

2 kommentarer:

  1. Härligt klarsyn deduktiv analys - vi kan vurma för det mesta, bara ägarinnan är pökbar. Kan t.o.m tänka mig vara för jämlikhet, bara det lönar sig :-)

    SvaraRadera
  2. Käre anonyme... med hundhår i huvvet... dina slutsatser om att jag säljer mig till en kennel för att få göra inmontage i sockergröt och honungsbrylé...det får stå för dig ;-= (stiff lipps)

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine