lördag, februari 23, 2008

Veckans lista - #4

Ja, ja...Schulman ler sitt otäcka råttleeende och hissar och dissar svenskar. Fortsätt du, mannen som med Sancho Panza-brorsan kan få väderkvarnsservrarna på VF att gå ner i spagat...

Själv sitter jag och tänker ut saker ATT säga, istället för tvärtom- Han...Coach-Bill som tjänar tusentals, tusentals kronor på att lära ut saker man inte skall säga skrev jag om ett par poster längre ner. Wtf? Det är dålig pedagogik. Bättre då att leverera repliker som välter skrivbord. Bills lärande får ju bara till följd att vi slutar kommunicera. Du förstår va jag menar...

Då kör vi... först kommer Bills "inte säga"... och så efter det; Nemo levererar en replik


1."Det är inte mitt jobb" - "Det där har Arne redan tagit tag i..."

Mycket bra. det visar att du tagit ansvar för problemet och sett till att ha en god kommunikation med övriga i gruppen. Lysande replik.

2."Inget problem, det fixar jag" - "Intressant problem, hörru..."

Begreppet intressant är så menlöst och neutralt så att det pekar åt alla håll samtidigt utan att uttrycka någonting. Just frasen här ovan flaggar för precis vad som helst. Allt från att "Jag är intresserad - till "Undrar vilken knäppgök som skall ta tag i ett sånt Mission Impossible IV"

3." Säg inte till någon att jag har sagt det men…" - "Har du hört att..."

Om det är hemligt, säg det. Inget skapar så mycket makt som information. Den som äger information som ingen annan har äger makten. Riv strukturerna - berätta allt. Eller knip igen helt och hållet.

4." Jag har inte fått någon löneförhöjning de senaste fyra åren" - "Money talks - och här är det lugnt och tyst..."

Försynta sarkasmer är inte bra, men bättre än att självömka kring sin löneutveckling. Byt jobb, starta skofabrik eller sälj New Age-kurser i Indien om jobbet suger. Hur du än gör kommer du att tillhöra De 7 % rikaste människorna på jorden.

5. " Om jag ska vara helt ärlig så…" - "Du luktar svett och diskar inte i fikarummet. Skall det va så här...??"

Underförstått "Jag är mestadels inte särskilt trovärdig...men nu...". Lägg ner. Kör rakt på. En brutalt ärlig attityd svider - men lönar sig i längden. Och du slipper höra skitsnack om andra. Du går nämligen inte att lita på att du skall hålla inne med någonting som misskrediterar andra. Underbart!

6."Det är inte mitt fel" - "Det tycks finnas ett övergripande systemfel på den här avdelningen"

En klassiker - angrip systemet och styr bort fokus från dina egna tillkortakommanden.


7."Vem röstar du på?" - "Den där Ohly.. börjar inte han se lite mätt ut?"

Undvik direkta frågor...fiska lite på ett korrekt sätt. Dina chefer kommer att se en hal, slem jävel som kan vara bra att ha då det blir dags att skicka in någon på ett surt kundmöte.


8." Oj, oj - det var en riktigt vild kväll igår" - "Det har flyttat in en Statoilmack i gommen på mig. Och dom säljer bara vitlökskebab"

Metaforer piggar upp och visar att du inte bara är en tillgång på jobbet, utan en riktig spjuver som tar ett präktigt bakrus med ironi, humor och rysk fysik.


9." Jag kommer inte bli klar i tid, jag hade…" - "Om dom här uppgifterna inte skall dränera företagets utgifter behövs en kraftig resursförstärkning"

Prata inte om dina brister. Se det hela ur ett mer...vidgat perspektiv. Alla kommer att älska dig för din förmåga att kunna se runt hörn.


10. "Om inte…så..." - "Skall du med ut på fredag...?"

Istället för att vara ultimativ - använd begreppet; "If you can't beat them - join them". Om du som jag har förstånd nog att hålla dig nykter på en After Work - så kan du eventuellt skaffa lite hållhakar. Glöm inte mobilkameran!

Ha en underbar lördag. Det skall jag ha. Min S och jag firar sex år som ler- & långhalm. Det skall vi göra något vackert och minnesvärt av.


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine