lördag, november 24, 2007

Findus

Jag har börjat bry mig om vad jag tuggar i mig - kollar mer noga på paketen. Det här fick mig att gå igång ordentligt;

Mail till: konsumentkontakt@se.findus.com

Såg att era filébitar - av alla slag är odlade i i Norge eller Chile. Därefter packade i Thailand... och sen finns dom i min frysdisk i Konsum, Landala, Göteborg.

Är inte det en liiiiten omväg? Hur förklarar ni det?

Är det miljömedvetet? Nej

Är det lönsamt? Förmodligen

Hur skall jag bete mig för att göra aktiva miljömässiga val av era produkter? Odlad lax är matad med pulver och skit... den är vaccinerad och avlusad.

Det här känns inte stabilt


Med hopp om svar

Nemo - en liten sverker i Götet


Norway - Bangkok - Gothenburg - long way - small fish


Nu är det bara att vänta på svar....Och det kom fort - 24 timmmar,typ;

Det är helt riktigt som du skriver att Findus köper fryst lax från Chile som vi filear i vår fabrik i Thailand. Transporterna går med båt, i stora containerfartyg. Vi köper även en del lax i Norge som vi filear i antingen vår egen fabrik i Thailand eller hos tillverkare i Norge.

Visst är det så att båt-transporterna från Chile resp. Norge till Thailand och sedan hem till Sverige ger högre miljöbelastning än om man tar laxen per lastbil från Norge till Sverige. Men skillnaderna är inte så stora som man kanske skulle förvänta sig. I en undersökning, som vi låtit göra, kan vi konstatera att CO2 belastningen som CO2 ekv/kg lax-filé är ca 0,6 - 0,7 kg för laxen som går till Thailand oavsett om den kommer från Norge eller Chile, jämfört med ca 0,5 för lax som filéas i Norge och transporteras med lastbil till Sverige.

Att inte skillnaden är större beror delvis på att båt-transporterna är förhållandevis effektiva samt att utbytet vid vår fabrik i Thailand är något högre än det vi har i Norge. I Thailand filear vi laxen delvis med maskiner och till en del för hand. Vi arbetar intensivt med produktutveckling i vår fabrik för att på så sätt försöka vidareförädla så mycket som möjligt av råvaran och låta så lite som möjligt bli svinn. På så sätt kan vi minska miljöeffekterna ytterligare på ett bra sätt.



Med vänlig hälsning
Findus Konsumentkontakt

Överlåter åt räknenissar att förstå diffen mellan 0,5 och 0,7 CO2 ekv/kg.. för mig blir det mycket eftersom vi talar om tonvis med fisk...hela tiden.


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine