tisdag, januari 03, 2006

Om maktlöshet

Maktlöshet (översatt från powerlessness - kraftlöshet) är nyckelbegreppet när man ska påbörja ett 12-stegsarbete.

Att erkänna sin egen maktlöshet - utan förbehåll - är nödvändigt för att påbörja ett tillfrisknande från vilket problemområde det än må vara.

Min maktlöshet inför andra människor, alkohol, spel, ilska - you name it - är ett grundfundament.

Detta kan vara svårt att förlika sig med - särskilt om jag upplever att jag har en oerhörd kontroll över tillvaron i de flesta stycken...

Att erkänna sin maktlöshet betyder inte nödvändigtvis:

att jag inte kan påverka mitt problembeteende - jag kan stå emot ett första glas, ett spel eller vad det kan vara.

att han/hon dricker sig full, spelar bort allt, äter omåttligt eller förlorar sig i okontrollerbar ilska varje gång beteendet odlas.

Ofta talas det om en "grym, obarmhärtig tvångstanke" i samband med kemiska beroenden. Även om behovet att t ex dricka inte försvinner helt, försvagas det under tiden man tillfrisknar.

Vi kommer att se mer på de företeelser som jag är maktlös inför under januari månad.

Det material som jag främst använt är boken "Steg in i livet" av Keith J Miller













Kom tillbaka - det fungerar...

1 kommentar:

  1. hej...
    lustigt att jag hamnade på din blogg... sökte på maktlöshet och hamnade här..
    skriver själv en blogg om mitt tillfrisknande varje dag(carlsa.com)
    så jag kommer att komma tillbaka hit.

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine