torsdag, januari 05, 2006

Förmåga att avstå??

Mitt sunda förnuft säger att jag inte borde röka. Ändå fortsätter jag.

Mitt sunda förnuft säger i harmoni med min skakiga kropp, mitt värkande huvud och min torra gom; "Aldrig mer!" Helgen därpå är jag på krogen igen.

Mitt sunda förnuft säger mig att det är dags "att ta tag i mig själv" när vågen visar tresiffrigt och jag behöver spegel för att se det. Ändå ser jag framemot ännu en helg av stillasittande med chips o cola.

Mitt sunda förnuft säger mig att jag borde ägna mer tid åt familjen, arbete mindre och ta det lugnt...ändå prioriterar jag den där rapporten som chefen vill ha senast måndag.

Beroendebeteenden har inget med förnuft att göra. Logik och förnuft sitter i frontalloben och har inget med den mentala besatthet som på något vis gör att jag upplever det som att jag inte har kontroll på vad jag gör.

Det är i däggdjurshjärnan vi har vårt känsloregister - och det är våra känslor uppstår. De som
framkallar de beteenden som jag kan uppleva maktlöshet inför.

Det är dags att knyta ihop steg 1, vars nyckelbegrepp är maktlöshet och kontrollförlust.
Kontrollförlusten ligger i slutfrasen av första steget - att vi inte längre kunde hantera våra liv.

Imorgon presenterar jag en framåtseende guide kring 12-stegsprogrammet.

Det blir därefter dags att handlingsmässigt börja jobba kring några frågeställningar som främst rör maktlöshet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine