fredag, januari 13, 2006

...då jag inte längre har förmågan att hantera mitt liv

Mitt liv är en mångsidig och brokig helhet. Jag har rannsakat mina beteenden som jag inte längre har kontroll över och dess påverkan på mig, min omgivning och mina handlingar.

Nu ska jag se på detta lite djupare. Jag skall rannsaka hela mitt liv.

Finns det någonting i mitt liv (utöver berendebeteendet) som inte är bra?
Har jag varit självisk?
Har jag försökt att ändra på människor och omständigheter efter min vilja?
Har jag hårdnackat försökt kontrollera andra människor och trott mig ha kontrollen över situationer som jag orsakat i samband med mitt beroendebeteende?

Nu skriver jag ned exempel på hur jag försökt kontrollera mina känslor och handlingar samt konsekvenserna av detta för mig och andra.

Dessutom tänker jag på hur detta har påverkar mitt sätt att odla mitt beroende.

Exempel på känslor som jag försökt ändra med hjälp av de beteenden som är skadliga för mig:




Hur har jag försökt hålla masken och undvikit att visa mitt beroendebeteende?



Hur har jag försökt att hålla masken efter jag börjat komma till insikt?



Vad betyder det att inte kunna klara livet med egna krafter?



Här följer exempel på situationer då jag börjat tycka synd om mig själv:



Den senaste tiden har jag varit bitter på grund av följande:



Jag har reagerat mycket kraftigt då man kritiserat mig. Till exempel:



Jag har märkt att jag är rädd för följande saker och tillfällen:



Följande tillfällen och saker får mig att känna ångest:



Hatet i mig visar sig på följande sätt:



Min stolthet kan visa sig som en känsla av att jag är överlägsen alla andra. Exempel tack!



Här skall jag räkna upp situationer där jag känt starka otillräcklighetskänslor och dåligt självförtroende:



Nu skall jag tänka efter på vilket sätt dessa saker som jag nämt på föregående sidor haft samband med mitt beroendebeteende:

Självömkan

Bitterhet

Skam

Rädsla

Ångest

Hat

Stolthet

Underlägsenhet


På vilket sätt har jag skyllt på andra människor: (Make/maka,mina föräldrar, arbetgivare, grannar, kvinnor/män m.m.) eller förhållanden (dålig barndom, misslyckat äktenskap, stressigtarbete, jobbiga barn, samhället m.m.) för mina svårigheter och problem?





På vilket sätt är jag annorlunda än andra människor?



Här är tio skäl för mig att tillämpa 12-stegsprogrammet:










Printa - skrivut - skriv ner - tänk...jobba vidare.

Bloggen fortsätter om 10 dagar - Nemo kommer att vistas i Internetfri miljö...

Kom tillbaka - det fungerar !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine