måndag, januari 23, 2006

Kul med ett nytt liv?

HAR JAG ROLIGT ÄNNU ?
Vi är inte en samling tråkmånsar. Om nykomlingar inte kan se lycka och glädje i våra nya liv, vill de inte ha det. Vi insisterar absolut på att njuta av livet. Vi försöker inte cyniskt beklaga oss över tillståndet på jorden, inte heller bär vi världens bördor på våra axlar. (AA:s stora bok sid 133)

När mitt inre är i ordning, blir de olika delarna av mitt liv mer hanterligt. Befriad från skuld och skam som insvepte mina år av destruktivitet är jag nu fri att inta min rätta plats i världen. Men detta tillstånd kräver underhållsarbete. Jag bör stanna upp och fråga mig: Har jag roligt ännu ? Om det känns svårt eller smärtsamt att besvara den frågan, kanske jag tar mig själv på för stort allvar. Kanske jag har svårt att medge att jag har avvikit från min vana att arbeta med 12-stegsprogrammet för att hålla mitt inre i ordning. Jag tror att den smärta jag känner är min Högre makts sätt att väcka min uppmärksamhet, att locka mig att rannsaka mitt eget uppträdande. Den måttliga tid och ansträngning som det kräver att arbeta med programmet - till exempel en självrannsakan just nu eller nödvändiga gottgörelser - lönar sig mer än väl.

1 kommentar:

  1. En klockren analys...så är det förmodligen för de flesta...för att något skall bli gott...så brukar det göra ont först...

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine