lördag, oktober 22, 2005

Transformering

När Mondeo blev lyxbil, när X2000 blev skakig Intercityfärd och Nemo upplevde sig som strålskadad besvärlig och stelopererad...

Mycket händer under några klara dagar i trakter där tågen passerar varje kvart och sanmhället sover. Rönninge satte definitiva avtryck. Se vidare www.tallidenkonferens.se där det rummet jag sov i finns med på bild.

Läste så ut Östergrens "Gangsters" som skall vara en fortsättning på "Gentlemen". Enligt vinjetten på Bokus är bokens stomme denna; Romanen sträcker sig från 1970-talets slut och tjugofem år framåt. Om ett självbedrägeri som förenar och skiljer två människor åt, om ett ödesdigert möte i Wien och en plats i radioskugga, långt bortanför 3G-nät och kraftledningar, om illegala vapenaffärer och en ros som heter Fleur du mal och blommar rikligt och sent. En berättelse som tar oss från slutet på 70-talet fram till nuläget, tjugofem år senare, en ny situation där berättaren fått överblick och perspektiv på vad som egentligen har hänt. På så sätt fullbordas två historier om omöjliga människor, omöjlig kärlek och omöjlig sanning.
Jag läste och fann att det var en roman om det mesta - utom en fortsättning på Gentlemen. Förresten...det var det nog...men annorlunda. Stillsamt blev jag lotsad genom ett värdigt åldrande och fick smaka på hur det är att resa i tiden. Klas gör ett veritabelt självmord på sin egen bok men det är på nåt vis en annan man som är huvudperson..åtminstone i bokens mitt. En passage som gjorde att jag vek mig av skratt var en beskrivning av en golfare....

Nu stod han där i full golfmundering och såg allt annat än arg ut. Frun och dottern gick i matchande utstyrsel. Det här hände när golf fortfarande var en sport för bättre bemedlade, jeans var förbjudna, man fick inte ens spela i kortbyxor på Wrena. Men man fick gärna vara rutig. Franzén var rutig på alla ledder. Man kan inte slåss med en så rutig kille, man kan inte ens upprätthålla en vital fientlighet mot någon som ser ut som om han trasslat in sig i ett färglatt överkast. Man vill bara ta killen i famnen och säga: "Du måste ta dig ur det här!" (s 70)

Så långt Gangsters.... Går nu över till "Att fortsätta vidare bort"

Hade tänkt att ondgöra mig över utplacerade psykfall på spårvagnen, tjackpundare på perrongen i Flemingsberg, elektroniska bizizmän på X2000 som inte ser/vill se mobilteleförbudet i vagnen....eller varför inte den tilltagande demoraliseringen på landets biografer med snack, prassel, viskingar och kommentarer. Går jag på bio och pyntar 90:- spänn skall det vara TYST. Och det är inte MIN uppgift att se till det. Mail till sf o sandrews är att vänta. De enda salongerna i GBG som funkar OK är Capitol och Svea...men då får jag bara se svår film...Kvinnan o jag var och såg "Crash" för ett tag sen. Katastrof.

Är jag känslig? Håller jag på att gå in i gubbjävelstadiet på allvar?

För att råda bot mot detta har jag idag köpt mig en spänstig cykel. Jag kommer inte att börja spela golf. Kepsen bär jag bak o fram..

Nu lördag em och sinnesron kommer med lax, pasta, kyssar och lördagsgodis...

Neil Young på i systemet och det blåser i luren...

Dagens bild: Coma har förlängt sig...

2 kommentarer:

  1. Det här tycker jag är svårt:

    1: Varför jag inte bloggar. Kapten Nemo gav mig en bloggsida som jag döpte till "Vägs ände" och gav en fyndig beskrivning. Min första blogg skulle handla om varför jag inte kan köpa Toyota. Förklaringen skulle vara mitt oförmåga till att förstå vankelmotor. Svårt. Bloggen dog. Helt naturligt. Vet någon idag vad en vankelmotor är?

    2. Nemo påstår att jag förlängt mig med en lyxford. Efter att ha seglat med Chrysler Grand Voyager i 10 år så vet jag inte om man kan kalla att köpa en ford mondeo (=6cylinder 170 hk, Ghia) är att förlänga sig? För mig blev fallet lägre GENOM ETT SÅDANT KÖP. Kortare snopp med andra ord. Sen visar det sig att Ford kan motorer. Nu ligger jag på 7,7 på landsvägskörning (en 6:a) jämfört med Chryslerns 13,3. nÄSTAN HÄLFTEN. Jag är en trädkramare.

    PROF COMA

    SvaraRadera
  2. Bara "Jag" OCH inget "man" Det tar sig. Respekt!

    Hr Correct

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine