torsdag, augusti 25, 2005

Korrigerad i teflon...

Ser i blogghistoriken att jag FÖRE THE och efter THE...den kurs jag gick förra veckan...länkat och skrivit om samma sak två gånger. Peter Kalkyl i farten. Solglasögon i mikron och bullar i pannan...hur kul som helst.

Att bara skriva på om det som faller sig in är givetvis då något angeläget...även om det repeteras...tar fasta på det och tjatar vidare utan att ha några ambitioner om att vara helt uppdaterad och nu...tror att jag hintade om detta igår...; mitt nya liv som vältrimmad gosse istället för spolformad marathonlöpare...

PT säger; gack du raska promenader 2-3 ggr i veckan och pulsa c:a 120-130. Löp ETT konditionspass per vecka mellan 8-16 km. Styrketräna minst 2 ggr/vecka och koppla på 20 min förbränningsträning till detta...

Innebär tre träningstillfällen/vecka samt 2-3 timslånga promenader med pulsbandet åtsnört över min saggiga vällevnadsmage. Före jul kommer jag se ut som Terminator. Allt enligt PT. Skall jag äta? Jo, men bara nyttiga saker såsom frön, gryn, grönt, frukt och morot.

Ingen idé att sitta och gräma sig över gener som styrt in kroppen i dessa banor. Det handlar om egna medvetna val...faktiskt. Vill du förändra dig? Följ programmet....så enkelt, men samtidigt svårt.

Något som är bra är iaf mitt "Pappabröd" som töserna säger. Hittade det i GP:s Två Dagar för något halvår sen...

Peter's "Pappabröd"

Det här behöver du till c:a 20 bröd:
10-13 dl vatten
1/2 msk socker
1 msk salt
1 paket jäst
1 dl vetekross
1 dl torkade hela linfrön
4 dl grahamsmjöl
4 dl grovt rågmjöl
10-12 dl vetemjöl (varav 2 dl sparas tillutbak och "klethämmare")

Så här gör du:Koka 1 dl vetekross i 3 dl vatten på svag värme i 20 minuter. Lös upp jästen i 1 liter fingervarmt vatten. Tillsätt alla ingredienser - även det avsvalnade vetekrosset - och arbeta med degkrokar eller i degblandare under 5-10 minuter. Degen skall bli ganska lös och kletig. Ta upp på mjölat bakbord och knåda lätt till en stor degbulle med mjölade händer. Låt jäsa i 20 minuter. Forma därefter degen till c:a 20 bullar (2 plåtar) och jäs på plåt i 30 minuter. Grädda i mitten av ugnen på 250 grader i 12-13 minuter. Låt svalna under duk på galler en stund. Brödet smakar bäst värmt i micro. Frys med fördel in i påsar. Du är nu...om inte förr...en favorit för din omgivning. Låt någon annan i hushållet diska!








Höstkänningsbild....

CU

1 kommentar:

  1. Kära allmänhet!

    Jag tycker att det är jättetråkigt att vara negativ, men jag har just befriat mig från två kilo jäst- och degklet samt rengjort köket i drygt en halvtimme. Receptet på pappabröd som det nu är utformat passar inte till bak i bakmaskin. Eftersom jag köpt upp mig på gramhamsmjöl och grovt rågmjöl ska jag ägna framtiden åt receptmodifiering. Jag återkommer med nytt recept. Jag har ännu inte gräddat brödet men smakar det lika bra som när Nemo bjuder så är det helt okej. Men ta Nemos varning på allvar. Hyr in en lettisk arbetskraft som städar köket och petar dig under naglarna efter baket.

    Tillsvidare varnas således den högs imaginära läsekretsen av denna blogg: gå inte på att göra "pappabröd". Det är en sjuk hjärnas practical joke, ett försenat Hemlige Arne-aprilskämt.

    Vad Nemo däremot kunde lägga ut, är hans goda grötblandning som jag nu prövat under några dagar. Den är fin och hälsosam.

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine