fredag, mars 22, 2013

Brev till Apollo

#blogg100 p 58

Kära Apollon!

Min blivande hustru och jag har flera gånger under de senaste åren nyttjat era tjänster. Främst som transportör i luften, då vi ofta reser på egen hand. Vid några tillfällen har vi dock köpt hela paket - flyg, transfer, hotell och så. Mest Grekland. Vi gillar Grekland.

Vi gillar också era reklamfilmer - som den här:



...fast det är något som inte stämmer...just det - i filmen sägs: "..därför är vi noga när vi väljer våra resmål och hotell". Vackert sagt, men fel illustrerat.

Det funkar inte med att testa solsängar samtidigt som speakern talar om val av hotell, och nu kommer mina invändningar mot Apollos sätt att testa, marknadsföra och upplysa...

Greksängar. Sängarna i Grekland är ofta hårda. Mycket hårda.

Så här kan en hotellbeskrivning se ut:


"Mycket ljusa och rymliga en- och tvårumslägenheter. Tvårumslägenheterna har kombinerat minikök och sovrum samt ett mindre sovrum. Alla lägenheter har minikök med kokplattor, kylskåp och enkel köksutrustning. TV. Gratis luftkonditionering samt gratis trådlöst internet. Balkong. Vissa tvårumslägenheter är i nedsänkt markplan, övriga har balkong. Städning 6 ggr/vecka."

Det finns även fakta som visar på byggår, renoveringsår, avstånd till centrum, och strand, trådlöst internet och att det finns en reception. Det sista är too much info. Hotell har reception. Så.

Men, hur är det med sängarna? Jag ser Apollosymboler som visar tre solar och ett plus. Inget om sängarna.

Är detta viktig info? Ja, det är jätteviktigt. Så viktigt att Apollo snarast borde införa en kategorisering  av sängsymboler som betyder;

- Soft
- Medium
- Hard
- Greekhard

Alternativt  - just i Grekland - lägga till en upplysning i fetstil; "Detta hotell har MJUKA sängar" - för det är undantagsvis det är så.

Att grekisk sängkultur i gemen går ut på att hysta ner en resårmadrass i en träram har jag känt till ända sedan 1983. Se nedan - en tältsäng..men ändå. Hård som flinta.

Kostas Place 1983 - Greekhard bed

Hur det kommer sig att grekiska sängar är så hårda som de är har jag aldrig lyckats få kläm på. Jag har vänt mig till Kenneth, men inte fått någon förklaring.Jag har lagt ut trådar på kalimera.se och dess forum. Ingen vet. En svensk-grek svarade mig att han brukade köpa en bäddmadrass på Jysk varje år och lämna kvar på sitt favorithotell.
Kristinas Rooms på Rhodos har MYCKET sköna sängar. Från IKEA. MED bäddmadrasser. Det borde de marknadsföra på sin sajt.

Är jag känslig i min gamla kropp? Nja... det brukar funka några nätter, men sedan blir det ont. I kroppen blir det ondska. Det blir det. Och humöret sviker då jag och blivande hustru inte få sova. Vi somnar på stranden. Så borde det inte vara. Vi vill kunna välja hotell efter sängstandard istället för att få reda på om det är 100 eller 200 meter till stranden.

Horisontellt hårda hälsningar

Nemo on Land et concortes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine