söndag, mars 01, 2009

Konflikt- eller Harmonisyn

På DN.se läste jag en artikel - kärnfull - om konflikter och vad som är skillnaden på oenighet och konflikt. Snart kom en till - om medling

Konflikter. Själva ordet tolkar vi olika.

Min erfarenhet är att de som - när de hör ordet konflikt - i första hand tänker på Mellanöstern eller strejker är också de som gör vad de kan för att undvika hantering av en konflikt.

Många verkar också tro att en konflikt alltid skall lösas, eller att det är nödvändigt att ha en färdig lösning innan konflikten kommer upp på bordet. Naturligtvis är det inte så - men konflikten kan alltid synliggöras. Flaggas upp.

Harmonisyn kännetecknas av följande:

  • Konflikter orsakas av bråkmakare

  • Kan och bör undvikas

  • Är jobbiga störningsmoment

  • Leder bara till djupare konflikter

Hamonisyn - leder ofta till konflikt


Konfliktsyn kännetecknas av följande:


  • Konflikter är naturliga och ständigt förekommande

  • Bör hanteras tidigt

  • Är utvecklande för relationer

  • Bäddar för ökad tillit

Konfliktsyn - leder ofta till harmoni

Ofta är det så att synen på konflikter, oavsett vilken, har en märklig förmåga att cementeras utifrån vår uppväxt, hur vi hade det i vår uppväxtmiljö - lever kvar i vuxenvärlden.

För en tid sen var jag på föräldramöte och hann (som tur var) inte uppleva en diskussion om hur saker och ting kan behöva lösas.... skulle hem och laga mat.

Istället kom ett protkoll med e-posten någon vecka senare:

Läggtider och sömn diskuterades och någon lade som förslag att barnens mobiler, datorer och andra kommunikationsmedel skulle vara avstängda från klockan 21.00, för att barnen sedan skulle lägga sig vid 22.00. Inget beslut fattades.

Nä, "inga beslut fattades" - hur skulle det se ut? Skulle jag börja införa några sorts konstiga regler i mitt hem - bara för att tillgodose andra familjers behov och bristande kommunikationsförmåga?

Eller som en annan förälder uttryckte det:

Ryggradslösa föräldrar som inte klarar av gränssättning får banne mig ta hand om sina egna problem. Så det så!



1 kommentar:

  1. Du har något att hämta hos mig:

    http://tonarsmorsa.se/2009/03/01/en-fin-award/

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine