tisdag, december 27, 2005

Från Greger Olsson till Jubelångest

Var och såg Uddevallasonen Björn Runges "Mun mot Mun" igår. Hypad, hisssad och gillad av den feta kritikermassan.

Min första kontakt med denne filmskapare var "Greger Olsson köper en bil" En smått hysterisk film om...ja..fan vet..men kul var den...den dröjer sig kvar... bl a blev Greger jagad av dragspelare...

Efter fullträffen "Om jag vänder mig om" som fullkomligt dröp av absurditeter, svart humor och starka känslor så blev "Mun mot Mun" blott en överlastad brakskit på filmduken.

Hr regissören välte två ton råångest över en redan mellandagsfrustrerad publik. Han kallas Auteur...han Runge och har s k Final Cut-rättigheter...synd. Han borde omge sig med kritiska vänner istället för dyrkande ja-sägare.

Runge tar in Bergmans "Persona", en slaskigt incestiuös sidestory och så får Hirdwall vara med och spela Habers granne (han med röda goggles och nackkrage)...fast denna gång är han en ändtarmscancersjuk farfar i kvarteret Speldosan - V Frölunda.

Sedan knarkas det och säljs sex i baksäten...och de enda försonande dragen i filmen är att han...knarkarn... kör silverfärgad Golf med svart cab... stilsäkert, samt att vidrigheterna tillåts pågå på Hisingen med Resturang Hisinge Hus som bas för knarkpolarnas stillsamma fylleorgier. Västerhus i Majorna framstår som rena finkrogen i jämförelse.

Filmen gör ont på fler än ett sätt...syftet är gott och jag hoppas att den kan ge ungdomar en tankeställare... men föräldrar som redan är där Peter Anderssons och Marie Richardsons mamma o pappa är- kommer förmodligen inte att se den här filmen...och om så är kommer de förmodligen sucka djupt och säga; "Det här gäller inte mig".

För mig som lätt yrkesskadad har jag oxå svårt att se hur en såpass här dysfunktionell familj överhuvud taget alls kan fungera inom de ramar som sätts upp. Få, om ens några, förklaringar lämnas till nulägesbeskrivningen - det blir istället konstiga utflykter i nuet som borde lagts på tillbakablickar istället.

Nä...Runge...här blev jag lite besviken... det var inget bottennapp med "Årets bästa svenska film..." Nope!

However...jag går hellre och ser svensk blyångest i 1:30 än tre timmar stor apa...så är det...sån är jag och nu är det mellandagar...

Samt... 5 dagar kvar till bloggens nya år...med ny inriktning...tror jag.

Såg föresten en schysst alv-sajt där en alvnamnsgenerator finns tillgängligt. Mitt namn blev Golradir Singollo vilket smärtar mig djupt...speciellt efternamnet för tankarna till spanska kastrat...Sin gollo...hajja fett vilket snöpt namn.


Mitt hjärtas dam har däremot begåvats med det skönklingande Merenwen Elanessë

Istället kom jag att gilla mitt hob-namn mycket, mycket bättre; Wilibald Goodbody of Frogmorton... det satt som en smäck i hobnamnsgeneratorn. Kvinnans namn; Ruby Hardbottle är jag lite tveksam inför... då är hon bättre som alv.


DAGENS BILD: Längtans boningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine