onsdag, juni 09, 2010

Hej Stockholm! Hejdå!



Vid sidan av själva marathonäventyret kan jag kosta på mig lite missnöje i sann lokaltidningsbesvikelseanda.

Det är alltid lika trevligt att vara komma till Stockholm - utan bagage, men har jag väskor att släpa på mig känner jag mig kriminellt mottagen. Oftast. Har med bagaget att göra. 50:- spänn för att stoppa in en väska i ett hål. OK. Jag kan ta det.

Tar fram mitt plastkort för att betala. Nej. Mynt skall du ha. Ser mig omkring. Alla butiker signalerar; kom inte hit och växla.

Växlingsautomaten kräver sedlar. Överhuvudtaget är möjligheterna att hantera förvaringsboxar utan kontanter ett svårt problem.

Jag har lärt mig. Har ett gäng guldtior i beredskap.

Nu är det så här - att SJ inte har med lokalerna att göra. Det är JERNHUSEN som sköter det hela. Eller JERNDDÖDHUSEN som jag kallar dom efter helgen.

Det byggs citybana. Det renoveras. Hela partier av Centralstationen är avstängda. Förvaringsboxarna räcker inte till. Det är fullt överallt. Människor i flock, lika hålögda som på spårvagnen en måndagsmorgon - fast med massa bagage tittar sig uppgivet omkring... lite bedjande; - Varför gör ingen nåt?

På JERNHUSENS hemsida står; "...samt rikligt med förvaringsboxar är också en självklar service till våra besökare." De tänker förmodligen på någon dag mitt i vecka 38.

Det är så gement uselt och sänder gris-PR till alla besökare som anländer Stockholms central. DDR-faktorn är påtaglig. En bemannad och flexibel inlämning är ett grundkrav om man skall bedriva verksamhet. Dessutom fanns det mååånga lååånga väggar. Tomma - med plats för fler, långa rader av boxar.

Det här var kanske inte så farligt... varför inte utgjuta sig i poetiskt proffsgnäll i nivå med Birro?
Svaret är enkelt - jag vill gärna tro att den eller de som är ansvariga har haft otur när dom tänkte. Om dom tänkte. En utstuderad plan för att skapa så mycket armsvett som möjligt på kort tid kan omöjligtvis legat på projektbordet när förvaringsboxplanerna diskuterades.

Men...för böfveln... gör om - gör rätt.

1 kommentar:

  1. Och hittar man till nöds en ledig bagagebox kan man ge sig fan på att den är för liten eller för trasig. Fler förvaringsboxar åt folket!

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine