onsdag, augusti 22, 2007

Vill du ha rätt - eller vill du må bra?

Igår smög sig verkligheten på mig. Rejält. På mindre än 5 minuter hade jag förlorat jobbet på Försäkringsbolaget.

Så sent som för två veckor sedan blev jag lovad ett 50%:igt vikariat året ut. Jag har 100% idag. Genom att vi skrev ett speciellt avtal skulle jag inte bli fast anställd utan kunna vikariera vidare.

Det här erbjudandet kom till mig redan för sex veckor sen och jag har lutat mig tillbaka och tyckt att 50%...hmmm...bra lösning...lagom med kneg på kontor...och resten kör jag på egen firma med mina kurser, min coaching och min terapi.

Nu blir det inte så... det var tydligen "inte förankrat högre upp...facket var också felinformerat" och med bara 8 arbetsdagar kvar är det dags att ställa om.

Turligt nog hände inte detta för 7-8 år sedan. Jag hade då läst lusen av de som lovat mig jobb...satt vad jag tyckte och tänkte och sen gått på krogen och muttrat från nån barstol..."där fick dom jävla idioterna..."

Det är synd när arbetsregler och avtal...som är tillverkade för att skydda kollektivet...inte tillåter speciallösningar. Summan av det hela är att skattebetalarna får dra ett större lass i form av mer A-kassa till mig...dessutom knäar mina kollegor under en rejäl arbetsbörda och ohälsotalen (secket uttryck) kommer att stiga på avdelningen.

Med stoiskt lugn går jag vidare i varddagen. Varför lägga energi på att hävda att "muntliga löften skall hållas...nu får ni fanimej kompensera mig... " ? Nä, såna krig kan jag ta med Hard Rock Café o Wettergrens... det är mer lättvikt i det.

Jag är alls icke oersättlig...men framförhållningen kunde varit bättre...

Nån som har ett jobb äver? Platsannons avd. Jobbsökande kommer att läggas ut här inom kort.

30 min senare...

Jag läste igenom vad jag skrivit nu.. när jag kom till jobbet. Några kan tycka att jag är moraliskt pretto...alright, det är okey... välkomna på terapi hos mig eller någon annan. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine