söndag, augusti 13, 2006

Golf - campingliv för Särösåssiteten

Har spanat in Stefan & Christers reklam för Aktuell Optik nu... och jag måste ge ett erkännande till Reklambyrån - mixen "folklig fishumor" och "de besuttnas maskerad".

Mikebike var brun i ögat på den reklamen och jag hade inte själv sett den... gav bngn kommentaren på hanses blogg om att reklamen kanske riktade sig till typ...campingfolk... min spaning kring det här handlar om - golfen för överklassen är vad campingliv är för den större menigheten.

I sin mest perverterade form handlar det om de som campar sig runt i Sverige och annorstädes med bara ett för ögonen - spela golf.

Precis som du kan känna igen en ledig campare, eller för den del någon av de som idkar den märliga "sporten" orientering på att något dysert och villfaret i blicken så fort de kommer in i en stadskärna....lika främmande ter sig en golfare i stadsmiljö...eller varsomhelst förresten.

Kvinna: knickers, rosa quiltad väst och den obligatoriska skärmen (baseballkeps utan hätta). På den står det ofta snirkligt skivet Teiteleist eller någ annat svåruttalbart och oerhört golfmärkvärdigt.

Man: grabbigt, rutigt, tröjigt, en handske som sticker ut ut nån dockersficka, skor med fransar. Pegvärmare och mystiska små handdukar för alla sorters ändamål

Dom håller ihop också. Precis som camparna så är dom hookade och bildar klaner där dom yttre attributen förenar istället för att söka sig till den andliga dimension som jag kan tänka mig att en golfrunda i jeansshorts, pannband och ett Iron Maiden-linne kan utgöra.

Jag hånar alltså inte golf som sport eller företeelse - även om jag ännu inte förstår varför Laura Davies skall feta in 34 mille på banken varje år medan exempelvis Sanna Kallur -tränad o snabb bara kommer upp i en skärv av det.

Ikväll ger jag mig hän åt Caj i SVT2 kl 22:35 och följer honom och hans demoner då han fajtas med sin alkoholism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine