fredag, januari 04, 2013

Me love Trängselskatt

Ända sedan jag flyttade till Göteborg för 25 år sedan har jag längtat efter glesare biltrafik inne i stan. Längs Övre Husargatan, Aschebergsgatan och Linnégatan - hoods där jag ofta rör mig - har det bara blivit värre och värre. Ofta sitter det hålöga ensamma mänskor och bara vill in eller ut...kanske bort. Vet inte, men det är tragiskt att se.

Är så glad för att trafiken har minskat med 20-25 % jämfört med de första dagarna tidigare år.



Vad är det för nödvändiga resor som gjordes tidigare, men som nu inte behöver göras?

Det gnälls så förbannat från Köttberget (läs 40-talister) i Backa och däromkring. De bittrar i sina kedjehus över att de innestängts och inte kan åka till sina köpcentra längre.

Read my lips; om ni nu inte kan tugga i er att pynta 10-20 spänn för en storhandling, så går det att ratta S80:n GRATIS på kvällar och helger.

De jag ömmar för är mest småbarnsföräldrar med dubbla jobb, olika dagis - där två bilar är ett nödvändigt ont för att få ihop det... dom får gnälla. Det kan jag förstå. En tröst är att de kan göra avdrag för sin trängselskattekostnad - om de har rätt till avdrag för bilresor till och från jobbet. Så...egentligen är det inte synd om dem heller.

Det är tråkigt att politikerna har sålt in hela det här paketet med en av de knöligast kollektivtrafiksystem som finns - ett obegripligt taxesystem och zonindelningar som ingen förstår, där resan kostar vad den kostar med facit i efterhand.

Det är också knepigt att politkerna har bestämt sig för att gräva ner järnväg i göteborgsleran. I en konstig båge under stan. Jättekonstigt.

Men trängselskatten - jag gillar den (bor vid Aschebergsgatan och saknar bil) - så det är inte så konstigt. MEN jag hade gillat den ÄVEN om jag bott i Backa och lyssnat på Glenn Miller som liten.

Uppdaterat; Läs här  - lite styvare argumentation än mitt gnäll/pladder - samt fortsättningen HÄR

4 kommentarer:

  1. Jag bor inte i Göteborg, bor inte ens i SVerige längre, och jag gillar det INTE. Här i Tyskland hade jag bil en vecka och sedan bestämde jag mig för att sälja den, det går snabbare att ta sig till jobbet med kollektivtrafik än med bil, det finns överhuvudtaget väldigt mycket bra kollektivtrafik, det är ändå ett helvete att hitta parkering i sta'n, framför allt där jag bodde förrut men även där jag bor nu, och månadskorten är smart utformade, kvällar och helger kan jag ta med ytterligare en vuxen och TRE barn på samma månadskort. OCh en cykel (fast cykeln får åka med hela tiden), vad ska jag med bil till? Bra mycket bättre motivering än fler avgifter. Dessutom lyckas de ju aldrig lösa betalningar smidigt i Göteborg, bara försöka ta kollektivtrafik sist jag var uppe på besök höll på att ge mig grått hår...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som hänt här i Göteborg är än så långe mycket positivt. Trafikintensiteten behöver minska. Det västsvenska paketet (som jag till viss del ifrågasätter lösningen kring) finansieras till hälften med trängselskatt.

      Du har het rätt i att taxesystemet som Västtrafik valt är skitjobbigt och dumt. Användarfientligt. Det behöver ändras drastiskt

      Radera
    2. Glad att höra att trafikintensiteten minskat men jag bara önskar att det gick att göra på annat sätt än genom att behöva införa trängselavgift. Önskar att smidigare kollektivtrafik, ökad möjlighet att faktiskt betala i kollektivtrafiken på ett ENKELT sätt (SMS funkar inte för oss som inte har en svensk adress), och så vidare hade fått de flesta att välja att inte ta bilen. Tydligen funkar det inte på svenskar dock.
      Efter din post har jag pratat med vänner som är bland de sämsta på att åka kollektivt och flera av dem säger att de nu åker buss till jobbet - hoppas att det håller, då kan jag omvärdera min syn på trängselavgift.

      Radera
    3. Me love även människor som kan släppa hörnflaggan ;)

      Radera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine