torsdag, maj 26, 2011

Självkänsla

"Självkänsla är att ständigt omfatta sitt inre barn med ömhet och respekt",
 
Bruno K Öijer
 
 
 
 
Snyggt formulerat... hur välkammad  är din självkänsla? Nedan följer några frågor av självrannsakande karaktär.
 
Behandlar jag mig själv väl, fysiskt, mentalt och andligt?

Kan jag acceptera mitt fysiska utseende?

Är jag stolt över mitt utseende?

Äter jag rätt mat?

Vilar jag tillräckligt?

Tycker jag om mig själv?

Vet jag att jag är värd att tyckas om?

Tror jag att jag kan vara värd att älskas?

Om jag har stötts bort av andra – tror jag fortfarande att jag är värd att älskas?

Accepterar jag möjligheten att jag verkligen kan vara en varm, älskande människa?

Umgås jag med människor som är emotionellt sunda?

Njuter jag av mitt eget sällskap?

Är jag lika snäll mot mig själv som jag skulle vara mot någon annan som jag bryr mig om?

Har jag utvecklat någon grad av självrespekt och strävar jag efter att förverkliga mina egna resurser, snarare än jag försöker mäta mig med någon annan?

Uppskattar jag mina färdigheter?

Kan jag acceptera mina begränsningar?

Kan jag se mina brister som ”fläckar på solen” dvs som brister i ett ideal?

Kan jag få tillfredsställelse genom att arbeta med att förbättra mig själv?

Tar jag mig tid för mina egna andliga behov?

3 kommentarer:

  1. TACK och tack för den postningen. Jag har nog en rätt bra självkänsla numera om jag ska döma efter frågorna du publicerat, men ser också att det finns vissa saker jag behöver jobba på. Jag är inte alltid jättebra på att ta hand om mig själv. Sådan nyttig påminnelse!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vi är tre tjejer som driver en blogg där vi journalistiskt skriver om unga alkoholberoende. Ta en titt. http://studentreportrarna.se/jmmh09/ungochfull/

    SvaraRadera
  3. Ann-Katrin; Självkänslan behöver ständigt underhållas och pysslas om på ett ömsint sätt. Kul att postningen satt som en smäck!

    Ung & Full - skall kolla. Absolut

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine