fredag, april 05, 2013

Vägs ände - samtal med Gud

#blogg100 p 72


Sista veckan har inneburit kraftig nedgrottning till åren kring 80-talets början. Ett geggakliv 30 år bakåt.

På vägen hittade jag bland annat sajten radiogodis och efter några programlyssningar sände jag ett tack:


Och som ett brev på posten - eller - nu i luften kvittrade det till:


Det här föder ju några tankar....

Hur kommer det sig att Svergies Radio inte har ett nätbaserat digitalt arkiv där deras "Greatest Hits" finns samlade för streaming?

Jag skickar mail till Lyssnarservice:

Hej!

Hur kommer det sig att SR med sin guldgruva av gamla program som Metropol, Spanarna, Eldorado, Tio i topp osv...osv inte finns tillgängliga
på nätet? 

Vad jag förstår kan man idag köpa gamla program som levereras på CD-skiva till en relativt sett hög kostnad.Typ 500 kr per timme program.

Podradion är fantastisk men innehåller främst nyproducerat, så hur kan de gamla godingarna göras tillgängliga?



Jag får inget svar.... inte med vändande e-post i vilket fall

Jag ventilerar frågan med min högre radiomakt:

Då får jag ett rakt svar....



Sedan kommer jag att undra över varför Kjell Alinge vill ha en sponsor för en nätbaserad radiokanal?

Kan han inte bara starta podsändningar? Men det är väl det här med upphovsrätt och användandet av musik som stökar till det. Jag kan inte tänka mig Kjell i ett timslångt program utan musik.

Svaret från lyssnarservice kommer till slut;

Hej!

Anledningen till att många gamla program inte finns som lyssningsfiler eller poddradiofiler handlar dels om upphovsrätt, dels att de måste redigeras manuellt – vilket det är svårt att få resurser till eftersom det är ett sådant gigantiskt stort material. Enligt vårt avtal får vi bara tillgängligöra program med musik och annat upphovsrättsskyddat material i 30 dagar efter sändning. För poddradio (nedladdning) måste detta klippas bort och för program som då bygger mycket på musik – typ Metropol, Spanarna, Eldorado osv så blir slutresultatet kanske inte riktigt så roligt eller så snyggt alla gånger.

SR Minnen brukar lägga ut gamla program av olika slag, men då ligger de för lyssning i 30 dagar precis som program som sänds i den ”vanliga” dagstablån.


Med vänlig hälsning


N N
webbmaster, Sveriges Radio





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine