måndag, april 01, 2013

L. A. Now! För 29 år sen...

#blogg100 p 68

I samma veva som Eldorado med sin gränslösa musik dök upp och gjorde att jag upptäckte en hel radda artister som annars gått mig förbi började TV bli lite mer intressant. Måndagsbörsen hade satt en sorts agenda och Kaj Kindvall hade något inslag i en större produktion som jag glömt namnet på (någon??) där han hade videovisning.

Detta är innan MTV fått sitt stora genomslag i Sverige. Vi är fortfarande på första hälften av 80-talet och DDR-Sverige är bara i sakta avmattning. Pastellfärger och touperade frisyrer gör vad de kan för att tvinga bort det reglerat betonggrå...

Då - mitt i sommaren 1984 kommer ett TV-program och väcker min lust om att lämna lägenheten på Jarlsgatan och lämna in en avskedsansökan till Chefen I 17, råna Handelsbanken och blixtsnabbt flytta till L. A. Kan tänka att det berodde på att OS skulle gå i Los Angeles och SVT ville visa någon sorts ögonblicksbild över stan. "L. A. Now! City Attitudes" hette programmet. Serien fick sedan efterföljare där bl a Paris belystes på ett likartat sätt.

I många år har den här knappa timmen collage av livet i Los Angeles 1984 satt sig fast. Jag hade den också på VHS och använde den som förströelse vid verklighetströttma.


Det här är första klippet - det finns 5 till. Sevärt, trots VHS-kvalité

Det är en mycket snygg produktion. Lennart Wretlind är speaker. Det är som Eldorado på TV.

Fyra år senare fick jag möjligheten att uppleva det mesta som filmen beskriver på ort och ställe. Och det var så här. Det var som att kliva in i random amerikansk film som utspelas trakterna av Venice och Santa Monica eller Beverly Hills.


Vad är det som händer? Jag har hamnat i 80-talet på riktigt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine