onsdag, april 10, 2013

Gnällgubben - det är jag det

#blogg100 p 77

Jag är en missnöjd, grinig gubbe.

 För ett par dagar sedan dog Margeret Thatcher. En FB-vän la upp en nidbild av henne med tillhörande text; The witch is dead. Till detta följde tider för Celebration party. Jag kan överse med sånt då det handlar om ungdomligt oförstånd typ en Ung Vänster-människa som önskar livet ur Tobias Billström, men jag kan inte ta sån skit i mitt FB-flöde från en vuxen man i min egen ålder.



Därför ”Unfriendade” jag honom omgående efter att jag gett uttryck för min avsky. Ingen demokratisk vald ledare förtjänar en sån behandling i sambans med sin död. Ingen. Jag gnäller....

 Den numera f d vännen försvarade sig med att det var ironi. Grov ironi. Vi har tydligen olika värderingar. Inte bara ifråga om politisk åskådning, utan även om var gränsen för ironi går. Mera gnäll.

 Då jag Unfriendade fick jag kommentaren ”Moget”. Det var förmodligen ironi.

 På en annan väns sida läste jag följande;

 · 21.000 i jobbskatteavdrag har jag fått under 2013 enligt deklarationen och vill därför passa på att tacka alla som varit med och bidragit: 

 *Tack alla dagisbarn som trängs ihop i allt större grupper för min skull, 
* tack alla undersköterskor som jobbar accepterar en ingångslön på 18.000, 
 *tack alla patienter som ligge...r och kräks i sjukhuskorridorer för att det inte finns sängplatser, 
 *tack alla skolelever som står ut med allt färre lärare, 
 *tack alla gamla som snällt blir inlåsta om natten för att spara personal, 
 *tack alla asylsökande som är schyssta nog att åka hem igen för att inte belasta staten, 
 *tack alla utförsäkrade fas treare som lever på existensminimum,
 *tack alla utförsäkrade långtidssjuka. 

Och framför allt - stort tack till Anders Borg och Fredrik Reinfeldt som vet hur man prioriterar i en statsbudget! Tack! 

Jag börjar genast gnälla… vad är det med människor? Om 21 000 mer i plånboken svider går det ju utmärkt att handla upp dem. Då går 25% tillbaka till staten i form av moms. Eller – de kan skänkas till Stadsmissionen eller annan random välgörenhetsorganisation alt. miljörörelse. Dessutom innehåller indignationen flera missriktningar - kommunala och landstingliga angelägenheter blandas med flera åtgärder som (S) glatt ställt sig bakom och supportat. Jobbskatteavdragen skall dessutom vara kvar om (S) kommer tillbaks tillregeringsmakten...vad är det med människor?

Igår morse checkade jag ut från Scandic City i Malmö. Även där hade jag anledning att gnälla. Jag får vouchers på 50 kr per natt. dessa kan jag köpa dryck och mackor för i minishopen. De kan också användas som betalning i restaurangen. Glad tog jag en Cola light och en GLASS!

- Glassen får du betala, sa receptionsmannen.

-Varför det?, frågade jag uppnosigt och gubbgaggigt

- Den vouchern gäller inte för godis, snacks och glass....

- Ni kan inte vara på riktigt..så huvudlöst. Sånt här retar ju bara människor. Ge mig 
inga touchers igen - förrän de gäller för allt i shopen. Dumheter...

Vad är det med alla?

Och vad är det med mig? Orolig, irriterad och missnöjd?

Då vet jag vart jag skall gå. Tack för det... Serenity now!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine