torsdag, juli 23, 2009

Den dummaste jäveln i världen


Löpning 8 km i pissregn? Jo - det "stod i boken"

Ibland undrar jag - och kanske ännu mer min omgivning - om jag inte är lite mer än lovligt dum i huvvet. Det kan vara en rest från min tid i officersyrket. Där hade vi dagsprogram. Stod det "Skolskjutning khb 1" (Skjuta prick på runda tavlor med ringar på korthållsbana 1) så var det bara att traska iväg i hällande ösregn eller smällkalla vintern. Trots att tavlorna luckrades upp i vätan och klisterlapparna föll som höstlöv, eller att vapnen isade ihop och beväringsmannen frös och var så stel om fingrarna att skyttet inte funkade alls. Det stod på dagsprogrammet - alltså - då genomför vi det här.

Ett likartat tänk drabbar mig då det kommer till "träning av gubbkropp". Allteftersom åren går slöar systemet av.... hårfästet sjunker, pisstrålen har inte samma spänst som när jag tjoade på Korfus stränder och kunde skjuta strålen över en hel olivträdsterass.

Ämnesomsättningen miskar och bekvämlighetsbehoven ökar. Detsamma gäller kroppsvolymen. Men...eftersom jag har bestämt mig för att trimma min kroppshydda på samma sätt som en skeppare trimmar sina segel och på det viset skaffa mig en fast, hård och verkningfull kropp med ekorrsenergi - så behöver jag "skriva i boken". Det kan stå: "8 km - int" på onsdag kl 20. Då gäller det. Så var det igår.

- Jaha, barn... då sticker jag ut på en liten runda.

- Men, pappa.... det ööööser ner. Du kan väl vänta en stund?

- Nähä... jag vet hur det blir...det blir miss Marple, Hunter och Mördare Okänd i en följd. Dessutom har jag skrivit in det i boken.

- ????

Jag förklarar bakgrunden. Två döttrar verkar skämmas över vilken sperma de är sprungna ur. Jag tittar på deras lätt lidande ansikten, skämtar bort bort det med ett "Strong man - military", spänner biceps och ger mig ut i ösregnet. Det var en...fuktig upplevelse. Men - det stod i boken.

3 kommentarer:

  1. Japp, står det i boken så står det i boken. Bara att följa instruktionen.

    Glad att jag inte har en sån bok idag :-)

    SvaraRadera
  2. Ibland är såna böcker... jättenödvändiga

    SvaraRadera
  3. Jo, och ibland är såna böcker helt värdelösa :-)

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine