tisdag, juni 03, 2008

Vi i villa, grillning och boxar

Läste ett klockrent och drabbande inlägg hos Torrdockan, som jag länkar till.

Alkoholfixeringen, ja just det.

Jag tror mig även veta att "Grillparty" är detsamma som att knäcka boxar och dra i sig sprit. En sorts billig förevändning för att - om än för några timmar - bete sig lite ostyrigt och galet. Att hamna utanför realityboxen och bli så där småmurrigt förortsdimmig. Lite radhusrabiat galen och för en stund känna sig fri från de gröna häckarnas helvete.

Fördomar? Jo, kanske...men mest handlar det om självprojicering. Been there, done that - never more. Vill inte tillbaks!



Det är därför jag med plågsam energi nu läst Vi i Villa av Hans Koppel . På SvD är recensionen i samma ton och omfång som min egen skulle hamnat - om jag nu skulle ha skrivit någon. Det gör jag inte. Jag Twinglyhorar mig istället. Bekvämt och gubbfläskigt....

Inför tredje tryckningen - eller när pocketutgåvan kommer skulle det kunna stå på omslaget;

"Som en knivskarpt autistisk Sara Kadefors på Fågelbovägen 32, fast mer drabbande och rakt på."
12steg.blogspot.com

Bara för att understryka reciterar jag kapitel 37;

"Älskarinnan. Hur kan någon så naturligt begåvad på något så allmängiltigt som sex skratta som en häst? Det är en omöjligt kombination. Hur kan någon som lever sig in i varje rörelse, som kalibrerar sina egna andetag och pulsslag så att ni blir ett och samma, bara minuter efteråt skratta så att det skär i öronen.
Bordlöpare och inramade fotografier.
Porrfilmsdröm och folkhemsångest. En omöjlig ekvation.
Du roar dig med tanken på ett gemensamt liv.
Hur länge skulle sexet hålla ledan stången? Hur länge skulle hetsiga kyssar, djupa avsugningar och perfekta motjuck få dig att blunda för hästgnägg, fula möbler och meningslöst prat?
Inte för att det sägs många originella saker i ditt nuvarande liv, men ändå.
Hur lång tid innan du krävde mer än högljutt sex?
Två månader? På sin höjd. Och då ingår förmodligen en två veckor lång separationsfas.
Tur att hon är gift."

Helt klart en rakt på-roman. Hans Koppel är en pseudonym. Jag kan satsa en hel projektgrupp på att han är reklamare i grunden.





Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine