onsdag, juli 18, 2007

"Den ryske vännen"... en kompis att må dåligt av

"Den ryske vännen" av Kajsa Ingemarsson

Har du inte läst den.. så borde du... som ett straff... som en böld i den litterära röven ligger den som ett lock över mina övriga bokliga upplevelser den här sommaren...

Jag fattar inte... jag ser mig inte som någon djupare kulturnörd i akademikerkostym med lammull och lappar i läder kring armbågarna. Skägg har jag inte heller och mina glasögon är inte i stil med kärnkraftsmotståndets polityr.

Stoppar gärna ner en pocket och tar med mig på tåget... tycker att Läckberg är som en bondfilm... underhållning för stunden... sen .. jaha... och detsamma gäller Nesser, Edwardsson, Tursten m fl. Alvtegen...Yes! Den kvinnan kan! Hon har blivit känd genom att skriva bra!

Ingemarsson - hon har blivit känd - sen skriver hon.

Jag gillar Kajsa... när hon pratar i radio... flamsar i TV o så... men bakom tangentbordet är det något som brister.

Jag försökte läsa "Små citroner gula" det gick inte alls... det var så banalt. "I på det fjärde skall det ske"...som mina döttrar läste;... så duschade hon hela tiden...och pratade med kompisar... allt enligt döttrarna som inte tyckte att den var någon hit.. Mina döttrar = 14 o 12 år.

När jag var på Wettergrens hade Den ryske vännen hamnat under "Personalen rekommenderar" och på omslaget stod det "Ingemarsson när hon är som bäst ... Med den ryske vännen tar Kajsa Ingemarsson ännu ett steg som författare. Det här är det bästa jag har läst av henne."" Borås Tidning

Jaha... och människan skall ha varit anställd på SÄPO... jaja.. det kanske finns nåt här ändå...

På Wettergrens har alla klockor stannat och på Borås Tidning har förmodligen någon fått en fet muta eller klippt en rejäl hövding till frukost...

Då jag ger mig in i boken så konfronteras jag med ett antal huvudpersoner... ganska vettig intrig...mja, det kan nog bli något... även om ministersyre och taffliga UD-tjänstemän beter sig som "i en sämre agentroman"...

Fullständigt flipp får jag på sidan 174...tror jag... Henrik.. mannen på UD... är uppkallad till ministern... det skall föras allvarliga samtal om storpolitiska ting. Henrik blir uppsträckt... och börjar mitt under samtalet fundera (en halv sida) om han skall börja använda rakhyvel eller fortsätta med rakapparat... ungefär lika troligt som att du i ett läge då 10:ans spårvagn höll på att köra över dig - själv började fundera över om du kanske skulle köpt den där stavmixerns på Åhléns... den var ju så billig...

I blotta förskräckelsevansinnet måste jag läsa resterande 140 sidor... det kan ju hända något... det gör det inte... en journalist som legat och lurat i vassen och poppat upp vissa kapitel fade:ar bara ut och det blir inget med något... andra heta potatisar bara svalnar av och självdör och lilla Maria hittar hem i kärlekens labyrinter till sin 18 år äldre Henrik...

Lika mustigt som det kan vara att se kalkonen"Plan 9 from outer space" , lika underhållande kan det vara att angripa Den ryske vännen... bara du är beredd på spionbrevlådor och mötesplatser vid Stora Eken och kritstreck på papperskorgar i Sverige 2005 (e-post på hotmail eller anonyma kontantkort...någon???)

Vid något tillfälle slås jag av att Kajsa bara driver med sina läsare... att det är medvetet taffligt och att allt är en drift med chic-lit genren... men... nej... så KAN det inte vara

Jag brukar i mina bokrecensioner utdela små Nemo-fiskar, och är det riktigt bra... då blir det 4-5 st.... Den ryske vännen får Gais-Åkes feskerens...

BRA böcker den här sommaren däremot;

"Luftslottet som sprängdes" - Stieg Larsson (som ALLA läser)
"Fågelbovägen 32" - Sara Kadefors (om en sorts gökunge i villaidyllen)
"Mannen under trappan" - Marie Hermansson (om en annan sorts objuden gäst... lite Shining)
"Doktor Glas" - Hjalmar Söderberg (skall läsas i hetta...helst naken på en klippa)

Kan även nämna "Flyktsoda" - Marcus Birro och "Svinalängorna" - Susanna Alakoski..dessa kommer jag att behandla i ett annat blogginlägg... Avd. "Böcker om alkoholism"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine