tisdag, december 22, 2009

Marathon - 24 veckor kvar

Yippiee!

Det går bara lättare och snabbare. I söndags var jag ute och skuttade runt Slottskogen i behagligt tempo. Kändes att klippet började återkomma i steget. Då jag nu befriats från c:a 10 smörpaket i barlast sedan början av november går det mycket smidigare att jazza fram längs gångvägarna. Med Yes i lurarna blev passet även en förstärkt andlig upplevelse.



Pulsen ökade dramatiskt i början - löpning från botten av Hängmattan i Majorna till krönet ovanför Pliktabacken gör gärna det..


Nu kom snön - och förmodligen ligger inköp av ett par Ice-BUGdamasker bra till.

Så här ser veckans schema ut:

24 km på 3 pass.


Nytt för veckan är att vi lägger på koordinationslopp på torsdagspasset. Kanske inte passar alla att köra på torsdagen (julafton), så anpassa veckan efter ditt julschema! Försök dock få in "dina tre pass", och gärna inte tre dagar i rad utan lite "utspritt" över veckan.
MÅNDAG 21 december 2009
Aktivitet Tid Distans
Vila

TISDAG 22 december 2009
Aktivitet Tid Distans
Lätt distanslöpning 36min 6 km
Styrketräning 15 min
Stretching 10 min
Styrkan och inplanerad grundlig stretch som förra veckan
ONSDAG 23 december 2009
Aktivitet Tid Distans
Vila

TORSDAG 24 december 2009
Aktivitet Tid Distans
Lätt distanslöpning 48 min 8km
Koordinationslopp
2x80m
Efter att du har kört din löpning idag, avslutar du med två lätta fartruscher över ca 80-100m. Absolut inte max, utan bara en fartstegring till något fortare än din snabba distansfart.
Efterhand kan farten öka på dina koordinationslopp.
FREDAG 25 december 2009
Aktivitet Tid Distans
Vila

LÖRDAG 26 december 2009
Aktivitet Tid Distans
Vila

SÖNDAG 27 december 2009
Aktivitet Tid Distans
Medelhård distanslöpning 56-59 min 10km
Lite fortare om det känns bra. Starta lugnt, och öka upp farten lite under mitten av passet. (ej kvalité utan bara lite fortare under någon/några km)



Update:

Dagens pass på SATS - löpband 6 km följt av styrka



Ett pass som skulle vara "lätt distans" - där ivern i mig tog över - syns på pulspuckeln från 30 minuter då jag körde 4:30-tempo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine