fredag, november 13, 2009

Toleransens anatomi





"Det enda du inte skall tolerera - det är intolerans"

/Farsan - 1972

Det är en av hans så kallade käpphästar - och den skulle klappra ganska tomt om han inte själv levt efter den. Det gör han - det påverkar mig. Det har påverkat mig. Det har påverkat mig hela livet. Som officer där jag mött ALLA nationaliteter. På försäkringsbolaget där det var viktigt att behandla alla rättvist oavsett härkomst, bostadsadress m m osv....
Förvisso - jag spontanhatar ungdomsgängen med knäna som tankeverktyg när brandmän och poliser attackeras i segregerade förorter - men jag lugnar ner mig och finner att min ilska inte kan leda till något gott.

Sedan Jimmie Åkesson skrev sin artikel med svepande beskrivningar kring "dom andra" - ja muslimhotet och så har debattklimatet och SD satts i fokus.

En mycket bra och ifrågasättande artikel hittade jag på Aftonbladets debattsida

Sedan kom Martin Ezpeleta och spikade igen genom att fånga svenskheten (vad nu det är) med en underhållande och dräpande skrivning om tvättstugefenomenet . Något som upprört några men roat andra.

Själv har jag svårt att förstå hur en artikel som raljerar med något av det svenskaste som finns - när det gäller sociala boendenormer i flerfamiljhus - kan uppröra. Den har således ingenting med så kallade svenska traditioner (vad nu det är) att göra. Jag tänker här på traditioner som Lucia (Italien) Julgran (Tyskland) och röda jultomtar (USA).

Just nu pågår en debatt som aktualiserar kommuners ovilja att ta emot ensamkommande flyktingbarn. Anjo fångar det på ett närmast Hemingwayskt sätt. Elin Grelsson menar att Vellinges politiker och innevånare görs till slask för att "de är värre än vi andra". Även Mymlan gör en postning med avstamp i Vellinge och hur konstigt det blir om man börja hata en hel grupp bara för att några i gruppen beter sig illa

Den svenska idiotin kommenteras förresten vasst av Hillevi.

Själv tar jag del av debatten - har ingen egentlig tanke på att vara politiskt korrekt - följer mina grundläggande värderingar (se ovan). Dessa kan givetvis vara svåra att förhålla sig till om de provtrycks.

Exempel: Om mina döttrar blir utsatta för våld. Överfallna av ett gäng GHB-susiga invandrarkillar från Bergsjön, Frölunda, Angered, Backa eller så. Skulle det påverka min inställning till hur jag ser på invandrare eller "svenskar med långtifrånkommande etniskt ursprung"? Förhoppningsvis inte.

Om samma sak skulle ske - fast förövarna var några fläskkotlettbackslicks med rosa skjortor och pappas bil, rusiga på dyr vodka och de skulle begå vidrigheter i en Hovåsvilla - hur skulle det påverka mig? Förmodligen på samma sätt och av samma skäl - det är deras handlingar som räknas - inte deras ursprung eller antal svennepoäng.

Våld och våldtäkter är främst ett alkoholrelaterat problem. 70% av gärningsmännen är påverkade av alkohol/droger. Hudfärg eller ursprung på den som utför handlingen har givetvis ingen som helst betydelse. Det är handlingen i sig som är avskyvärd.

Skulle vi betrakta fyllemorden på samma sätt som hedersmorden, så skulle det brinna ljus och hållas minneshögtider som skulle göra Pela, Fadime m fl ganska anonyma i mängden.

Toleransens anatomi handlar för min del INTE om vi och dom. Att försöka tillskriva en speciell grupp människor vissa egenskaper och sedan förutsätta att alla är likadana är inte konstruktivt - det är att förenkla en komplex verklighet som kan vara svår nog att leva i. (Fransmän yviga, skåningar dryga, smålänningar snåla, araber bindgalna i största allmänhet osv) Mymlan utvecklar det här på ett sätt som gör min egen fortsättning i den delen överflödig.

Främlingsfientligheten ökar då det blir kärvt i samhället och den egna utsattheten kryper närmare - toleransens anatomi blir till ett skramligt skelett som ekar jävligt farligt i en mörkbrun garderob. Så vill jag inte att det skall vara.

Vi har helt andra frågor att hantera om vi nånsin' skall få rätsida på det förlorade folkhemmet.

Enligt Göteborgsposten från 091112 ser problemet ut så här - källorna är från SCB:

"I dag försörjer 100 yrkesverksamma cirka 70 som inte arbetar, främst barn, skolungdom och äldre. Den så kallade försörjningsbördan ha varit stabil sedan 1960-talet.

"Om 20 år kommer försörjningsbördan att stiga till drygt 80 på 100 yrkesverksamma. Den yrkesverksamma befolkningen skulle behöva öka med närmare en miljon på 20 år för att inte försörjningsbördan på dem mellan 20 och 64 års ålder skall stiga brant.
Men det kommer inte att hända.
"

"Behovet av arbetskraftsinvandring skulle vara gigantiskt. Vi skulle behöva ha en nettoinvandring av arbetskraft på minst 200 000 människor per år."

"I dagsläget har Sverige en nettoinvandring på knappa 50 000. SCB:s demografiexperter tror snarare att den siffran kommer att sjunka framöver."

"Drygt 140 000 ungdomar är registrerade som arbetslösa.
Politikerna har ett verkligt pedagogiskt problem, när de skall förklara varför pensionsåldern måste höjas."

"Fler kvinnor, fler med utländsk bakgrund, fler arbetskraftsinvandrare, fler som i dag kallas för pensionärer och fler som har sjukersättning behövs i arbetslivet för att försörjningsbördan skall bli rimlig. "

"Just denna månad har 412 412 medborgare sjukersättning tills vidare. Den närmaste tiden upphör permanent ersättning från Försäkringskassan för 54 000 människor. Försäkringskassan räknar med att ungefär en tredjedel av dem, cirka 18 000, återkommer dit. De kommer inte ut i arbetslivet."

Tuffa puckar. Och jag är mycket oroad. Inte för att behöva jobba tre år till - det ordnar sig nog - men att ungdomar inte kommer in på arbetsmarknaden. Detsamma gäller de som kommer till Sverige från övriga EU eller bortom.

Det behövs ett Sverige där det är lätt att starta företag och tjäna pengar samt betala in skatt. Smidigt skall det vara. En ung företagare skall fanimej kunna twittra in uppgifter till Skatteverket.

Det skall också vara mycket smidigare och enklare att både ställa krav på de som skall arbeta och uppfylla dom kraven för att få stanna och arbeta i Sverige för längre eller kortare tid.

Facket... the though shit - facket, som idag är en skog av järnspett i stelnad lera behöver en uppluckrande våg av förnyelse och tvärtomtänk över sig. Tillåt delade tjänster - låt kollektivavtalen formas så att yngre kan få in en fot.

Fackföreningsrörelsen idag har blivet en "Hej -Nej -Hej-rörelse" (Hej, vad kul att du kom, - Nej, så kan vi inte göra... Hej, kul att du gick)

Av de 412 412 människorna som sitter med sjukersättning borde en massiv insats till för att få ut dem i älderboende för att prata med ensamma gamla, i skolor som behöver fler vuxna och i annan offentlig verksamhet. Det finns massor att göra - och ingen blir bättre av att inte göra något. Bara sämre. att finnas med i ett sammanhang - att få en känsla av tillhörighet att känna mening. Att känna sig behövd.

Tanken om att 60+:are och en ung arbetslös delar på ett jobb tilltalar mig mycket. Hoppas tillräckligt många, tillräckligt fort vågar släppa de politiska hörnflaggorna och plocka upp bollen. Det behövs många rökare i krysset - snart.

Åter till toleransen - eller bristen på. Jag försöker att lägga den på individer och deras beteenden - inte grupper. Det blir kanske inte enklare så, men jag vet hur jag skall förhålla mig gentemot varje individ - så slipper jag röra till det med grupper av människor - som givetvis är lika olika och konstiga som alla UFO:n här i Landala.

Ha en fin helg - och krama varandra... (och rösta på min blogg - varje dag fram till den 22 november)
Reblog this post [with Zemanta]









2 kommentarer:

  1. Goda vanor är bra, nu har jag en att följa ända till den 22, nästan som en förtidig julkalender. fast med samma innehåll bakom luckan.

    SvaraRadera
  2. Jag skall göra mitt yttersta för att hålla hög höjd på postningen fram till den 22:e.

    Det skall väl vara så - finalvecka och allt - med smileysar :)

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine