måndag, januari 12, 2009

Gudrun ritar och berättar


"Allt handlar om kön, makt, kapital, diskriminering och minoriteter"

I helgen var jag på handledarmöte i Dömle. Uppmärksammat i lokal Gammelmedia. NWT hade journalist på plats som fotade och tog bilder. "Det kommer i tidningen på måndag", sa han. Så är det. Men redan igår låg det på nätupplagan.

Det var mitt första möte med en kvinna som under årens lopp väckt starka känslor hos mig. Jag hyser alltjämt en motvillig beundran för Gudrun. Henns argumentationskraft är lysande. Hon har på fötterna och är påläst. Som faktagrund för sina teorier använde hon en hårdvaruskrift från SCB. (nedladdningsbar gratis) Inget mumbo-jumbo således. Ren fakta. Det blir tyngd i hennes resonemang.

Jag är med nästan hela vägen. Det är egentligen bara "mäns våld mot kvinnor" som det kör sig för mig. Jag väljer att i första hand se det som en missbruk- och beroendefråga, snarare än en man-kvinnofråga. 80% av mäns våld mot kvinnor är kemiskt substansrelaterat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine