måndag, september 08, 2008

Kapten Nemos Bibliotek

Jaha.... för ett tag sen skrev jag i det här inlägget att; "Den här boken har också gett mig en idé om ett proschäckt som möjligtvis kan få denna blogg att byta tidsmässig riktning och innehåll under perioden september - november. Jag grunnar vidare på det."

Nu har jag nog grunnat färdigt.

Det dyker upp för många tecken i tiden för att jag skall kunna värja mig.

Den där P O Enqvist, som bl a Jerry skriver om har varit mycket medial i veckan som gick.

Igenkänningsfaktorn är hög. Att karlfan sätter sig med en laptop i knät där på behandlingshemmet och börjar knacka ner "Kapten Nemos bibliotek". Det må vara en lätt esoterisk berättelse om hans barndom.
Men - "Ett annat liv" är märklig på flera sätt. (No...har inte läst bara hört) Här finns ingen förklaring till hur det började. Inte heller vad det var som fick slut på det hela. Kanske mellan raderna, men han skriver inte om det. P O kallar sig dessutom "helnykterist" inte "nykter alkoholist". Modigt av en man som höll på att supa ihjäl sig. Han har säkert en god bevekelsegrund. 18 år i spritfrihet ger säkert distans och insikter. Det blir plockmoget.

Det är titeln Kapten Nemos bibliotek som hugger i hjärtat på mig. Och tillfället då den skrevs. Och att P O lämnar svängdörrarna onämnda vid in och utgången ur mörkret.

Det kommer inte jag att göra. Augusti - november 2001 var en period som jag nu fått såpass distans till att jag kan frigöra mig från den belastning dess egendomlighet skapat.

Bloggen byter från och med nästa inlägg utseende, namn och inriktning - för en tid.

Det blir en resa 7 år bakåt. Inte för att jag egentligen vill...men jag känner att jag måste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine