måndag, september 08, 2008

Bonus-Nemo

Jo, hallå hej!

Jag är språkpolis idag. Och coach i att medvetandegöra sina känslor. Förmedla budskap till andra.

Jag-budskap.

Beteende/företeelse - min känsla - mina behov - min önskan/konsekvens

Exempel:

"När du kommer för sent till våra möten känner jag mig irriterad och jag skulle önska att du passade tiden, eller om du anser att det inte är viktigt att passa tiden, så får vi reda ut hur vi skall ha det framöver"

Nå... who can argue with that?

Språkpolisen säger;

Om du säger; Jag känner att.... då är du illa ute. Fullfölj det - det blir bara konstigt. Det handlar förmodligen mer om tankar och väreringar

Fulexempel: Jag känner att du tänker göra en grej av det här

Istället:

Jag känner mig....

Lektion slut. På tå häv! Nedåt sänk! Gå och duscha...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine