måndag, april 21, 2008

So

1986 - ännu. Fast på ett annat sätt. Albumet med mosterhiten Sledgehammer kommer upp. Den mest spelade på MTV - nånsin'. Kolla videon här. En klassiker som då var något av det mest påkostade som gjorts. Och Peter Gabriel blir ett allmängods på ett helt annat sätt än tidigare övningar. En av mina män som nästan är född 1949. Att den här skivan är en given del bland de övriga 20 beror på att detta var min första CD. Min första CD. Och det var en brutal upptäckt att märka vilket grymt ljud som ettor & nollor kunde bilda jämfört med vinyl och nålar. I alla fall med den utrustning som jag hade.




Förutom Sledgehammer och en hel knippe bra låtar finns det en bitterljuv ballad i duett med Kate Bush. Se och lyssna.





2003 var jag och S i Stockholm i Globen och såg honom. På en rund scen. Placerad mitt i Globen - som en boxningsrink, typ. Det var en mäktigt visuell show som finns på DVD. I det sista Youtubeklippet förenas dagens Gabriel med sista spåret första solo LP:n från 1977



Då jag kollar runt på Youtube, så fångas jag av en kommentar kring denne artist, som jag känner den djupaste respekt inför.

"To me, Peter Gabriel is the performer that have made me realize, how beautiful songs could be your companion through your whole life. I feel honnoured and extremely lucky of first, being introduced and get to know his work, and later, that I've been able to follow the career of this great artist. In my modest opinion, the greatest of this past generation."





Bättre kan det inte sägas. Här knyts säcken ihop. Du kan även läsa mer om honom och hans musik på Allmusic eller på den egna hemsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine