tisdag, april 15, 2008

Ripp Rapp

Lundell har legat som ett lock på mitt huvud från och till sedan jag läste JACK 1976. Därefter började lite skumma afganpälsar i min yttre bekantskapskrets väsa om att det där var en snubbe att lyssna på också. Inte bara läsa. Jag höll mig bakåt och tyckte Uffe var för banal – musikaliskt i alla fall. Vad skulle jag med Uffe till – när Genesis, Yes och dom andra fanns. Samt den svenska vänsterproggen som jag var hookad på.

Saker rättade till sig och framåt 1979 hade jag etablerat connection med Coma som var en ivrig Lundell-man. Han hade Nådens år. Jag hade Törst. På kassett. Sen kom Ripp Rapp. Oh-la-la-la-disco. Och Ute på tippen – som lät Knopfler.


share your files at box.net



Klart jag blev såld. Rom i regnet. Hav utan hamnar. Ripp Rapp är en klokt album av en man som fyller 30 och ser mycket putsad ut på omslaget. Nästan som en finansvalp.





Det blev Ripp Rapp – för att det var min första Uffe-skiva. Och den är mycket bra. Musikminnena den hösten 1979, vid sidan av brustna gitarrer och rivningskvartar i Gårda handlar om hur Coma och jag körde ner Evert och Anna (två centertjejer som besökt oss i Uddevalla) till Göteborg för att dom skulle åka buss därifrån till Stockholm. Samma dag var Lundell på Konserthuset och spelade. Dävna och trötta gick vi dit och fick ad hoc-biljetter. En bra spelning. Ett bra avstamp för en okörd höst. Det finns ett fyrkantigt färgfoto från den helgen då jag står i uniform och pekar med hela handen. Anna ville skjuta AK 4 – och så blev det, med mig som skjutledare. Och bra gick det.


Öfu Nemo - kalkad, dammad och klar - 1979

Men Ripp Rapp... jag är såld på lyriken. Den är ömt fångad och uttrycker för mig ett inträde i vuxenlivet som jag förstår mer idag än jag gjorde då. Texterna är visuellt drömska, ger uttryck för längtan, saknad, vemod, rus, extas och dårskap.

Handen på höften... min hand istället och tungan i ditt öra.
Finns det ingen taxi så snor jag en bil - och sen så får du köra...

Första raden är genial - sedan kommer det ett "Uffe-rim"... men det gör inget.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine